כתרים לשיניים קדמיות

לכל שן בחלל הפה שלנו יש תפקיד מוגדר. בשיניים הטוחנות אנחנו משתמשים, ניחשתם נכון, כדי לרסק ולטחון את המזון. הניבים החדים מסייעים לקרוע אותו ביעילות והשיניים שבקדמת הפה משמשות כמעין סכינים, שמבצעים חיתוך ראשוני למאכלים שאנחנו מכניסים לפה.

בנוסף לתפקיד הפונקציונלי שלהן, לשיניים הקדמיות יש תפקיד נוסף שאנחנו לא תמיד לוקחים בחשבון, הן השיניים הבולטות ביותר בחלל הפה ולכן האסתטיקה שלהן משפיעה על האופן שבו הסביבה תופסת אותנו ועל המראה של החיוך שלנו, אולי יותר מכל שן אחרת בפה. לכן, כשאחת או יותר מהשיניים הקדמיות פגועות או חסרות, זה יכול להשליך גם על הביטחון וההערכה העצמית שלנו.

ד"ר אבי בביוב מייסד ומנהל רפואי
ד"ר אבי בביוב 
מייסד ומנהל רפואי

כתר לשן קדמית: ערכת ההצלה לחיוך שלכם 

כתר הוא אמצעי טיפולי שמשמש להחלפה של שן שאבדה או נעקרה מסיבות שונות. בנוסף, הוא יכול לשמש להשלמת חלקים מהשן אם היא נשברה, או אחרי טיפול שורש שדורש הסרה של חלק מהחומר המרכיב אותה.  

גם אם השן עדיין נמצאת במקומה, לעיתים לא יהיה מנוס מלהסירה בשל ריקבון, זיהום חיידקי מתקדם או דלקת חריפה. עם זאת, אנחנו במרפאה של ד"ר בביוב מאמינים כי ראשית חשוב לעשות הכול כדי להציל את השן, כאשר עקירתה והנחת שתל וכתר במקומה ישמשו כמוצא אחרון, ולאחר שמוצו כל האפשריות לשקם את השן המקורית שלכם. לכן, אנחנו ממליצים להגיע למרפאה לאבחון מדויק, שנערך על ידי דר' אבי בביוב, בשיתוף פעולה של מומחים מתחומים שונים, אשר בסופו יומלץ על הטיפול הנכון ביותר בעבורכם.

להתאים את הכתר לתפקיד השן

כאמור, לכל קבוצה של שיניים בחלל הפה יש תפקיד שונה, ולכן ישנה נטייה מסוימת להעדיף חומרים שונים גם להכנת הכתרים שמחליפים את השיניים האלו או חלקים מהן. בעבר, רוב הסתימות לרוב השיניים היו מורכבות בבסיסן ממתכות כמו כסף או זהב, כאשר עם השנים נכנס לשימוש גם ציפוי חרסינה שעוטף את הכתרים האלו ומעניק להם מראה טבעי יותר, המשתלב עם השיניים הטבעיות הסמוכות באופן מושלם.

כיום, ישנה גם נטייה הולכת וגוברת להשתמש בכתרים ללא מתכת, שיכולים להיות מיוצרים מחומרים שונים כמו זכוכית או חרסינה מלאה. לצד אלו גם הולך ותופס תאוצה ברחבי העולם השימוש בכתרי זרקוניה, אשר מיוצרים מחומר בשם זירקוניום, המזכיר בהרכב, בצבע ובתחושה שלו את אלו של השן האנושית.

השימוש בחומרים כאלו בדרך כלל יקר יותר מהכנת כתר ממתכת עם ציפוי של חרסינה. הם גם עשויים לעיתים להיות מעט פחות עמידים מהם, אם כי הדבר תלוי באיכות החומרים ובתהליך הייצור.

לכן, כאשר נדרשים כתרים לשיניים הטוחנות האחוריות, אשר בדרך כלל אינן נראות לעין, אך דורשות התמודדות עם לחצים רבים, ייתכן כי כתרים ממתכת עם ציפוי חרסינה יתאימו יותר. מנגד, לשיניים קדמיות שאינן נדרשות להתמודד עם לחצים רבים מדי, אך ממלאות תפקיד אסתטי חיוני וחשוב, ייתכן כי יתאימו יותר כתרים מחרסינה או מזרקוניה.

עם זאת, חשוב בהיבט הזה לשפוט כל מקרה לגופו. לכל אדם יתאימו כתרים מסוג שונה ועל ההחלטה הזאת משפיעים גורמים רבים, החל מהצורך הרפואי, דרך משך הטיפול ועד לעלותו. לכן, חשוב לקבל את ההחלטה תוך התייעצות עם רופאים מומחים ובהתאם להמלצה שלהם.

סוגי כתרים לשיניים קדמיות

כתר מתכת מצופה חרסינה

כתר זה מורכב מעירוב של מתכות אותו מצפים בציפוי חרסינה, וכך מתקבל כתר בעל צבע הדומה מאוד לצבע השן המקורית. בחיבור בין שולי הכתר לחניכיים לעיתים נוצרת הילה אפרפרה כחולה, עובדה אשר מהווה חיסרון בשימוש בכתר זה בשיניים קדמיות.

כתר חרסינה

כתר העשוי מחרסינה ללא מתכת, ובשל כך הינו בעל תוצאה אסתטית גבוהה, ועל כן מתאים להרכבה בשן קדמית. כמו כן, החרסינה אינה יוצרת גירוי בחניכיים וצבעה אינו משתנה במשך הזמן. אחד החסרונות הבולטים בהרכבת כתר כזה הוא ההשחזה האגרסיבית של השן המקורית כהכנה להרכבת הכתר. עלותו של כתר חרסינה גבוהה מעלות כתר מתכת מצופה חרסינה.

כתר זירקוניה

כתר זירקוניה הינו הכתר אשר נחשב לאפשרות האסתטית הטובה והיוקרתית ביותר. בנוי מחומר דמוי יהלום מלאכותי ללא מתכת. אינו מגרה את החניכיים ומתאים בצורה ביולוגית מושלמת לחניכיים ולשיניים האנושיות. בעל יתרונות רבים על פני כתרים אחרים ובניהם : אסתטיקה ברמה הגבוהה ביותר, התאמת נראות מדויקת לשיניים הסמוכות מבחינת צבע ובהירות, כתר שאינו יוצר גירוי בחניכיים, מבצע בחריטה תלת ממדית המאפשר דיוק אופטימאלי וייצור בלוח זמנים מהיר.

כתר אימקס

כתר העשוי חרסינה מעובדת ודחוסה לצורך קבלת חומר חזק ועמיד מאוד, לצד רמת אסתטיקה גבוהה, על כן מתאים מאוד ככתר לשיניים קדמיות, אך חסרונו בעלותו הגבוהה בהשוואה לכתרים אחרים.

כיצד מתבצעת התאמת הכתרים? 

בשלב הראשון, יתבצע כאמור האבחוןבו נצלם את חלל הפה ותבוצע הדמיה תלת ממדית של המצב הדנטלי. אנחנו במרפאה בוחנים בשלב הזה לא רק את השן שדורשת טיפולאלא את בריאות השיניים והחניכיים מכל הבחינות. לצורך כך, אנו משתפים בתהליך האבחון מומחים מתחומים שוניםלרבות חניכיים, כירורגיית פה ולסת, יישור שיניים, שיקום הפה ועוד. ד"ר בביוב שותף לכל תהליך אבחון, של כל מטופל באשר הוא, על מנת לוודא שכל אחד מקבל את היחס האישי והמקצועי הטוב ביותר. 

בשלב השני יוחלט, בשיתוף עם המטופל כמובן, באילו חומרים להשתמש בשתלים. זאת לאחר שהרופא יסביר על כל האפשרויות שעומדות בפניכם, על כלל היתרונות והחסרונות שלהן. לאחר מכן ייקבע מועד להתקנת הכתרים. שימו לב כי לעיתים יהיה צורך במספר פגישות במרפאה, הדבר תלוי במצב הדנטלי שלכם ובצורך הטיפולי.

אם יש צורך בהתקנת שתלים להחלפה כוללת של שיניים חסרות, ראשית נבצע טיפול אחר להתקנת השתל עצמו, מעין בורג מטיטניום שמחליף את שורש השן, ונתקין כתר זמני בלבד. לאחר תקופה של בין שבוע למספר שבועות, בהן נמתין לקליטתו של השתל בעצם הלסת, יתקיים מפגש נוסף במרפאה שבו יותקן הכתר הסופי. זאת על מנת לאפשר לאזור המטופל להתאושש ולהחלים וכן לשפר את מראה הכתר הקבוע על מנת שיהיה כמה שיותר קרוב למראה השן המקורית.

איך נשמור על ניקיון ותחזוקה של כתרים בשיניים קדמיות?

השמירה על הכתרים ועל עמידתם לאורך שנים, תלויה במידה רבה בתחזוקה נכונה של הכתרים הדורשים תשומת לב בדיוק כמו שיניים טבעיות, אם לא יותר.

היגיינה

יש להקפיד על היגיינה יום יומית הכוללת צחצוח שיניים פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי לניקוי בין השיניים ושטיפות עם מי פה בעת הצורך. חשוב מאד לנקות עם חוט דנטלי בין הכתרים כולל באזור שבין השיניים לחניכיים שם מצטבר הרובד החיידקים הוא הגורם לעששת ומחלות חניכיים.

טיפול קבוע אצל שיננית

השיננית מבצעת ניקוי יסודי בשיניים וסביב הכתרים הכולל טיפול באזורים עמוקים יותר, אליהם אין גישה בתחזוקה היום יומית. חשוב מאד להקפיד על בדיקות תכופות אצל שיננית 2-3 פעמים בשנה, כל שכן אם יש לנו כתרים.

בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים

יש להגיע לביקורת אצל הרופא כל חצי שנה, לבדיקה כללית של הכתרים והשיניים.

הפסקת עישון

בנוסף לחיידקים הנמצאים בחלל הפה באופן טבעי, אצל מעשנים קיימים סוגים נוספים המזיקים לכל חלל הפה.
מומלץ ללא קשר להפסיק לעשן למען הבריאות הכללית וגם למען בריאות החניכיים והשיניים.

הרגלים מזיקים נוספים

על מנת למנוע סדק בכתר או כל נזק אחר, יש גם להימנע מהרגלים מזיקים כגון: כסיסת ציפורניים ושחיקת שיניים.

לבריאות הפה והשיניים יש השפעה ניכרת על איכות החיים שלנו בכל גיל ובמיוחד בגיל מבוגר. במידה ומזניחים את תחזוקת הכתרים, עלולים לסבול מתפקוד לקוי באכילה ודיבור, לסבול מריח רע מהפה, תחושת אי נוחות, נסיגת חניכיים, דלקות חניכיים ומחלות חניכיים.

במקרה של תחזוקה לקויה של הפה והשיניים (היגיינה ירודה והימנעות מטיפולי שיננית או כל טיפול שיניים נדרש), הכתרים לא יחזיקו מעמד לאורך זמן. וחבל. תוחלת החיים של הכתרים מאד תלויה גם בנו. ולכן עלינו להקפיד על היגיינה בריאה יומיומית.
בנוסף, בתהליך ביצוע הכתרים חשוב שלא לעשות שימוש בחומרים זולים ולא איכותיים, מה שיוביל לאיכות כתרים ירודה שאורך חייהם יהיה קצר. אם הכתרים לא נבנו מחומר איכותי ובצורה מקצועית, החיידקים יצליחו לחלחל פנימה, לפגוע בשן ולגרום להרס מוחלט של הכתר.

הימים שלאחר הטיפול: משנה זהירות בשמירה על השיניים

טיפול להנחת כתרים בשיניים הקדמיות, בייחוד אם הוא לא משולב עם טיפולים אחרים, אמור להיות תהליך די פשוט שבסופו תוכלו לשוב במהרה לפעילות רגילה. עם זאת, מומלץ להימנע משתייה או מאכילה לפחות שעתיים לאחר הניתוח, או עד שחולפת השפעת חומר ההרדמה.

בימים שלאחר הטיפול, מומלץ להימנע מלעיסה של אוכל קשה, וכן לא לשתות או לאכול מזונות חמים או קרים מדי. רצוי גם להימנע מפעילות שעלולה לסכן את השיניים הללו, כמו משחקי כדור או ספורט אתגרי.