להתגבר על הפחד מרופא השיניים


אם אתם כבר אנשים בוגרים ועדיין מפחדים מביקורים אצל רופא השיניים, יש לנו דבר אחד לספר לכם: אתם ממש לא לבד. ממחקר שנערך בארצות הברית עולה כי לפחות כ – 50% מהאוכלוסייה מהאמריקנים מפחדים מטיפולי שיניים ברמה כזו או אחרת, כאשר בין חמישה לעשרה אחוזים מהם מודים שמדובר בחרדה אמיתית, הגורמת להם לעיתים אף להימנע מביצוע טיפולי שיניים.

כל אנשי הצוות במרפאה של ד"ר אבי בביוב, מאמינים כי הדבר החשוב ביותר שאנחנו עושים בעבודתנו הוא למנוע בעיות בשיניים ובחניכיים אצל המטופלים. אנחנו מבינים כי פעולות המניעה הן פשוטות יותר, זולות יותר וכואבות הרבה פחות מהטיפולים לשיקום חלל הפה הכוללים עקירות, סתימות, טיפולי שורש, שתלים ועוד.

הבעיה, כפי שמראה המחקר האמריקני, היא שבקרב אנשים שחוששים מטיפולי שינים, ביצוע צעדי מניעה כמו הסרת אבנית אצל שיננית, יישור שיניים, או טיפולים במחלות חניכיים, בדרך כלל נדחקים לתחתית סדר העדיפויות שלהם, מתוך רצון להימנע ככל שניתן מהביקור במרפאה.

מצב כזה מוביל לריבוי בעיות דנטליות אצל אנשים אלו, הכוללים בין היתר ריח רע מהפה, דימום בחניכיים, הצטברות אבנית, עששת וחורים. לכן אותם המטופלים במקרים מסוימים מזניחים את הבעיות הדנטליות, עד שהן מחמירות ודורשות בהמשך טיפולים כואבים יותר, שרק מגבירים את הפחד והרתיעה ממרפאת השיניים.

ד"ר אבי בביוב מייסד ומנהל רפואי
ד"ר אבי בביוב 
מייסד ומנהל רפואי

לטפל בחרדה מהשורש

אנשים נוטים לחשוב שהפחד מרופא השיניים זהה אצל כל אדם, אך למעשה מדובר בסוגים שונים של פחדים שנובעים מסיבות שונות.
הנה כמה מהסיבות הנפוצות ביותר לתופעת הפחד מרופא שיניים והדרכים להתגבר עליהן:

פחד מכאב

חלק מהאנשים פוחדים מהכאב הכרוך לפעמים בטיפול, מכיוון שחוויה כואבת מביקור אצל רופא השיניים בעברם נצרבה בזיכרונם. עם השנים, החוויה הזאת עלולה להיזכר כשלילית וחזקה הרבה יותר משהייתה בפועל. לעיתים, מספיק שאדם קרוב יספר על טיפול שיניים טראומתי כדי לפתח אצלנו פחד כזה, גם אם מעולם לא חווינו בעצמנו את הכאב המדובר.
במצב כזה, חשוב לשתף את הרופא בחשש כדי לוודא שהוא מטפל בכם במלוא הרגישות והעדינות, כדי להפחית את הכאב. ניתן גם לשקול שימוש בגז צחוק לצד ההרדמה כדי להקהות את הפחד, או במקרים מסוימים אף כדאי לשקול שימוש בהרדמה מלאה.

פחד מאובדן שליטה

כשאנחנו מורדמים על כיסא הטיפולים, אנחנו במידה רבה מאבדים שליטה, ומפקידים את כל מבטחינו ברופא המטפל. מצב כזה עלול להיות מבהיל במיוחד בעבור אנשים מסוימים. זהו פחד שפוגש אותנו גם באירועים נוספים בחיינו ועלול להיות קשור לפגיעות מהעבר, למערכות יחסים מורכבות עם המשפחה ועוד.
במצב כזה, חשוב להיות מודעים למקור הפחד ולטפל בו בעזרת פסיכולוג מוסמך. אפשר בהחלט גם לבקש מהרופא בטיפול השיניים לסכם מראש על סימן שיורה להפסיק את הטיפול. לדוגמה, תוכלו להגיד לרופא שאם בשלב כלשהו בטיפול אתם מרימים את היד, הוא יפסיק את ההליך וישאל אתכם מה מצבכם. כך תוכלו להשיג מעט יותר שליטה על התהליך, ולוודא שהרופא לא עושה שום דבר שאתם לא מסכימים לו במאה אחוזים.

מבוכה מהמצב הדנטלי

לעיתים, אם המצב הדנטלי חמור מאוד, הגיוני שאנשים יחושו מבוכה מהביקור אצל רופא השיניים. אנשים מאמינים כי מצב חלל הפה מעיד רבות על האופן שבו הם מתנהלים בהיבטים נוספים של החיים, ולכן חשים לחץ ופחד מביקורת כשהרופא בוחן את הפה שלהם.
אם אתם מזדהים עם החשש הזה, זכרו כי כל מטרתו של הטיפול שלנו הוא לגרום לכם להרגיש יותר טוב. אין בפה שלכם שום דבר שעוד לא ראינו וגם אם כן, אנו מנוסים ומקצועיים כדי לא לתת לזה להפריע לטיפול או לזעזע אותנו.
בכל יום מגיעים למרפאה אנשים רבים עם בעיות רפואיות מורכבות יותר ופחות, האנשים האלו הם מנכ"לים, טייסים, עורכי דין ותתפלאו, אפילו רופאים. אל תתנו לחשש שלכם מהאופן שבו תיתפסו על ידינו לעצור בעדכם מלקבל את הטיפול המדויק והמסור שמגיע לכם.

פחד מחיידקים וזיהומים

אנשים שחוששים ממחלות ומחיידקים, עלולים להתמלא בחרדה לפני כל ביקור אצל רופא השיניים, מהמחשבה שאולי ידבקו שם בנגיף או בזיהום כלשהו. חשוב להבין, הפחד הזה הגיוני ואף הכרחי כדי להגן על הבריאות, אך זכרו כי אנחנו במרפאה פועלים על פי הסטנדרט המחמיר ביותר של היגיינה וניקיון, כדי להבטיח שמירה מיטבית על הבריאות שלכם.
לצורך כך, אנחנו משתמשים בחומרי חיטוי איכותיים ומקיפים, לפני ואחרי כל טיפול או מגע עם מטופל. כלל האביזרים שבאים במגע עם חלל הפה מוחלפים או עוברים חיטוי בהתאם לתקן המחמיר שאנחנו פועלים לפיו. הזכירו לעצמכם לפני הטיפול שהצוות עושה הכול על מנת להבטיח את בריאותכם, וסמכו עלינו שנעניק להם את הטיפול ההיגייני ביותר. אם אתם חוששים, תוכלו לשאול גם את הצוות במקום על שגרת החיטוי והפעולות שננקטות במרפאה למאבק בחיידקים.

פחד מעלויות הטיפול

טיפולי שיניים עלולים גם להיות כרוכים בהוצאות כספיות לא מבוטלות, עוד בעיה שמפחידה לא מעט אנשים. גם הפחד הזה הגיוני ונפוץ ביותר, אך חשוב להבין כי התעלמות מהבעיה הרפואית עלולה במקרים מסוימים לגרום כאמור להחמרתה, ולצורך בטיפול מורכב ויקר יותר בעתיד.
לכן, עדיף שלא להתעלם מהצורך בטיפול שיניים ולבדוק היטב עם חברת הביטוח שלכם האם יש אפשרות לכיסוי מלא או חלקי שלו.

נלחמים בפחד מהטיפול – ביחד

צוות המומחים במרפאה של ד"ר בביוב מנוסה מאוד גם בטיפול בילדים ובמבוגרים שחוששים מטיפולי שיניים. אנחנו מכירים את המחקרים החשובים בנושא, את גישות הטיפול שמסייעות להפחית את הכאב והפחד ואת הדרכים המתאימות לעבוד ביחד עם המטופלים להפגת התחושות השליליות שנלוות לטיפול.
אם אתם חוששים לבקר במרפאה, שוחחו עם הצוות ושתפו אותנו בחשש שלכם ובמקור שלו. אנחנו מצידנו נשתדל לעשות הכול, בשילוב זרועות של מספר מומחים במידת הצורך, על מנת להבטיח לכם חוויה נעימה, מרגיעה וחיובית הרבה יותר.