כאשר אנו מדרגים את האיברים החזקים ביותר בגופנו, השיניים מככבות בראש הרשימה, אך גם הן, מטבע הדברים, יכולות עם הזמן להיפגע, להיהרס, להירקב או ליפול. השתלת שיניים מאפשרת לנו להחליף שיניים שנשרו מסיבות כלשהן, או שנהרסו ברמה שלא מותירה ברירה אלא לעקור אותן ולמנוע נזק ארוך טווח.
השתלים הראשונים פותחו עוד בשנות ה-40 של המאה הקודמת, ושיטת הטיפול הזאת פופולרית בעולם כבר יותר משלושה עשורים ומשתכללת כל הזמן. כיום עומד לרשות רופאי השיניים והכירורגים סל כלים מתקדם שמאפשר להגיע לשיעור הצלחה של למעלה מ-95 אחוזים, נתון שנחשב גבוה ביותר בהשוואה לטיפולים אחרים.

מתי יש צורך בהשתלת שיניים?

ניתוחי השתלה מתבצעים כאמור במקרים שבהם חסרות שיניים, או שהן מצויות במצב של הרס מתקדם שמחייב עקירה. על אף שיעורי ההצלחה הגבוהים של ניתוחי ההשתלה, אנחנו במרפאה מאמינים כי אין תחליף לשיניים הטבעיות שנולדנו איתן.
לכן, צוות המומחים שלנו ישתדל תמיד לראות האם וכיצד ניתן להציל את השן ולא לעקור אותה, אפילו אם היא כבר נתפסת כ"שן אבודה". המרפאה שלנו מאגדת מומחים מסוגים שונים אשר יפעלו ביחד למציאת פתרון הולם, וכמובן שאם לא נוכל להציל את השן נמליץ בסופו של דבר על עקירה והשתלת תחליף כמוצא אחרון.

ד"ר אלי רוזנפלד מרפאת ד"ר בביוב
ד"ר אלי רוזנפלד מומחה לכירורגיית פה ולסתות

כיצד מתבצע האבחון לפני ביצוע השתלים?

כיום עומדות לרשות רופאי השיניים טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות שמסייעות לייעל את התהליך ולשפר את הדיוק שלו. כיום עושים שימוש בטכנולוגיה של השתלה ממוחשבת, שמאפשרת לבצע צילום CT לחלל הפה ולהפיק הדמיה תלת ממדית של השיניים והלסת. כך הרופא יכול לצפות בהדמיה, לבחון בקפידה את מצב חלל הפה, לבחור את האביזרים שיושתלו, ולהעריך האם באזור ההשתלה יש מספיק עצם שתתמוך בשתלים, או שיש צורך בהשתלת עצם.
ד"ר אבי בביוב לוקח חלק פעיל בכל פגישת אבחון במרפאה, כמו גם מומחים אחרים שיכולים לסייע לשיפור היעילות של התהליך, לרבות פריודנט (מומחה לרפואת חניכיים), מומחה פה ולסת, מומחה לטיפולי שורש ועוד. לאחר האבחון הראשוני, צוות הרופאים יגבש תוכנית מפורטת להצלת השיניים הטבעיות, ולביצוע שתלים במקום השיניים החסרות או אלו שלא ניתן להציל.
לצורך השתלת השיניים, הרופא יתכנן את השתלים באמצעות תוכנה ממוחשבת, ישלח את התבנית למעבדה, שם יוכנו השתלים, וכן ייוצר מודל תלת ממדי של לסת המטופל. המודל הזה מכיל סימונים של הנקודות בחלל הפה שבהן אפשר לקדוח, כדי להפחית במידה דרמטית את הכאב ואת הנזק האפשרי שעלולים להיגרם כתוצאה מהטיפול.

ביום הניתוח, הרופא יניח את המודל בפיו של המטופל ויבצע את הקדיחות באזורים הספציפיים שבהם אין חשש לפגיעה עצבית. כך ניתן להגדיל משמעותית את הסיכוי לקליטה מוצלחת של השתל בפה.

באילו חומרים משתמשים בהשתלת שיניים?

השתלים שמוכנסים לחלל הפה מורכבים משני חלקים. החלק הראשון הוא מעין בורג שמחליף את שורש השן ומוחדר לעצם הלסת בפעולת הברגה. הוא בדרך כלל עשוי מטיטניום, שהוא חומר יציב וחזק שמאפשר שרידות ועמידות לאורך שנים רבות. על הבורג הזה מחברים בדרך כלל כתר שמשמש כתחליף לשן עצמה. כיום הנטייה היא להשתמש בחומרים שמזכירים בהרכבם את המראה הטבעי של השן, כמו חרסינה או זרקוניה.
לאחר האבחון הראשוני והתאמת האביזרים הדנטליים שישמשו את הרופא בתהליך ההשתלה, התהליך יתבצע בפועל בשתי פעימות. בדרך כלל, בשלב הראשון יותקן הבורג שמהווה כאמור תחליף לשורש השן, ואליו יחובר כתר זמני. זאת מכיוון שנדרשת תקופת התאוששות לאחר החדרת הבורג כדי להבטיח את הצלחת התהליך.
כעבור מספר חודשים יתבצע מפגש נוסף בקליניקה, שבו הרופא יתקין מעל הבורג כיפת מתכת יציבה וקבועה שעליה יולבש הכתר. הכיפה נועדה להעצים את תהליך הריפוי של החניכיים באזור הניתוח ולשפר את סיכויי ההצלחה של התהליך.
לאחר מכן, כעבור שבוע או מספר שבועות, בהתאם להחלטת הרופא והמצב הדנטלי של המטופל, תיקבע פגישה נוספת להתקנת הכתר הקבוע. לעיתים, השלב הזה יכלול מספר פגישות, מכיוון שבמקרים מסוימים יהיה צורך להחזיר את הכתר למעבדה ולשפר אותו, כדי להבטיח תוצאה אסתטית מצוינת ומדויקת וללא פשרות.
זכרו כי הסבלנות בנקודת הזמן הזאת תבטיח שהחיוך שלכם ייראה מעולה, לא רק מיד כשתצאו מהקליניקה, אלא גם בעתיד הרחוק.

למה לצפות במהלך הניתוח ובימים שאחריו?

המילה "ניתוח" עלולה להיות מבהילה בעבור חלק מהאנשים, אך חשוב לזכור כי מדובר בתהליך די פשוט שניתן לבצע לא רק בבית חולים, אלא גם בקליניקה פרטית של רופא שיניים מוסמך. התהליך מתבצע ברוב המקרים בהרדמה מקומית בלבד. אם מדובר בשתל אחד, התהליך יכול לארוך דקות בודדות, כאשר מספר שתלים יכולים לדרוש שהות של שעות במרפאה. מדובר בעבודה שדורשת דיוק ומיומנות ברמות הגבוהות ביותר, ולכן עדיף כמובן שלא להאיץ את התהליך הזה.
בתום הניתוח, עלולים להופיע כאבים מקומיים, אודם ונפיחות, שיתחזקו בהדרגה עם התפוגגות חומרי ההרדמה. לכן, מומלץ להצטייד במשככי כאבים בהתאם להנחיות הרופא המטפל, גם אם אתם לא רואים בכך צורך בשלב הראשון. הכאבים עלולים להימשך גם בימים שאחרי הניתוח, אך הם חולפים מעצמם ואינם מסכנים את הבריאות ברובם המכריע של המקרים.

כיצד להבטיח שמירה על התוצאות לאורך זמן?

הצלחת טיפול השתלים תלויה כמובן במיומנות ובמקצועיות של הרופא המטפל, אך לא רק. כדי להבטיח שמירה על התוצאות, יש להימנע מאכילה ומשתייה בשעות שאחרי הניתוח וכן לא ללעוס מזונות קשים באזור ההשתלה. בימים הראשונים כדאי להימנע גם מפעילות גופנית, הרמת משקלים כבדים וכל מאמץ חריג שאינו לצורך.
גם בשבועות, בחודשים ובשנים שאחרי הניתוח, מידת האחריות והרצינות של המטופל היא שתבטיח את הצלחת התהליך. כדי לשמור על חיוך יפה ואסתטי לאורך זמן, ועל שתלים וחניכיים בריאות, חשוב להקפיד לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, לנקות בין השיניים באמצעות חוט דנטלי או קיסמים מתאימים, לבצע ניקוי עמוק אצל שיננית באופן שגרתי וקבוע, וכן להגיע לביקורות אצל רופא השיניים במועדים שייקבעו על ידו.

מוכנים לעמוד מול המראה?

אנחנו מזמינים אתכם לעשות איתנו את הדרך עד לרגע שבו נעמוד יחד מול המראה ונחייך מכל הלב.