ד"ר אבי בביוב, מומחה פה ולסת

רפואת השיניים היא תחום רחב מאוד הכולל את כל מגוון ההליכים הדרושים לאבחון, ריפוי ושיקום מערכת השן-לסת-פנים. לפעמים מדובר על טיפולים "קטנים" ולפעמים נדרשת התערבות כירורגית של מומחה פה ולסת. מיהו מומחה פה ולסת? מה הכשרתו? אילו טיפולים הוא מבצע ומה היתרון בטיפולי אצל מומחה?

ד"ר אלי רוזנפלד מרפאת ד"ר בביוב
ד"ר אלי רוזנפלד מומחה לכירורגיית פה ולסתות

מיהו מומחה פה ולסת ומה הכשרתו?

כירורגיית פה ולסת היא התחום העוסק באזור הפנים, הראש והצוואר ומטפל הן ברקמות הרכות והן הקשות של הפנים, חלל הפה והלסתות. בארץ, מדובר על אחת מן ההתמחויות של רפואת השיניים כך שכל מומחה פה ולסת שהוכשר בישראל הוא למעשה רופא שיניים שעבר מסלול הכשרה והסמכה נוסף בכירורגיה (ניתוח).

התואר "מומחה פה ולסת" הוא תואר רשמי המוענק על ידי משרד הבריאות לרופא שיניים שסיים לימודים נוספים של 5 שנים הכוללים התמחות מעשית בכירורגיה בית חולים ועבר בהצלחה את מבחני ההסמכה של המשרד. על מנת להיקרא "מומחה פה ולסת" על הרופא למעשה לעבור מסלול כולל של 11 (!) שנות לימודים והתמחות. מדובר על מסלול ארוך ומורכב הכולל גם רכישת ידע בתחומים רפואיים כלליים כגון רפואה פנימית, כירורגיית אף אוזן גרון, טיפול נמרץ, הרדמה, כירורגיה פלסטית ועוד. הלימודים וההתמחות המעשית מכשירים את הרופא בביצוע הליכים כירורגיים מורכבים מאוד במקצועיות, מיומנות גבוהה ותוך שמירה על סטנדרטים מתקדמים.

מתי פונים אל מומחה פה ולסת?

אל מומחה פה ולסת פונים כאשר התמחותו נדרשת, בעיקר במצבים בהם רופא שיניים כללי אינו מוסמך לבצע טיפול מסוים שכולל התערבות כירורגית. בנוסף, כירורג פה ולסת מטפל במצבים מולדים, פגמים מבניים של הפנים, אונקולוגיה של הפנים וחלל הפה ומצבים בריאותיים רבים נוספים. במרבית המקרים, רופא השיניים הכללי הוא זה שיפנה את המטופל אל מומחה לביצוע אבחון וטיפול בעוד במקרים אחרים רופא המשפחה הוא זה שימליץ על פניה אל מומחה פה ולסת.

אילו טיפולים נעשים על ידי מומחה פה ולסת?

מומחה פה ולסת מוסמך ומוכשר לבצע מגוון רחב מאוד של טיפולים, למשל:

עקירות שיניים

אחד מן הטיפולים השכיחים ביותר הנעשים על ידי מומחה פה ולסת הן עקירות שיניים. בעוד שעקירה "רגילה" היא פעולה פשוטה למדי הנעשית על ידי רופא שיניים כללי, כאשר ישנו צורך בעקירה מורכבת היא חייבת להיעשות על ידי כירורג. בעוד שעקירה רגילה דורשת סך הכל אחיזה בשן בחוזקה בעזרת צבת ומשיכתה החוצה (תחת הרדמה מקומית כמובן) והיא נמשכת מספר דקות בלבד. בעקירה רגילה השן יוצאת בשלמותה על כל שורשיה אך במקרים הבאים השן לא יכולה לצאת “בחתיכה אחת” בקלות:
• שן שבורה
• אם הכותרת שלה הרוסה ולא מאפשרת אחיזה
• אם היא כלואה בעצם הלסת חלקית או לגמרי
• אם שן נמצאת סמוך לעצב מרכזי
• אם מדובר בשיני בינה
• במקרים בהם המטופל סובל מבעיה מערכתית שדורשת התייחסות מיוחדת
למעשה, בכל מצב בו רופא השיניים הכללי מחליט שנדרשת התערבות עמוקה מכפי יכולתו לבצעה הוא יפנה את הטיפול אל כירורג.

כירורגיה זעירה בחלל הפה

טיפול בנגעים בחלל הפה, בעיקר בציסטות בשורשי השן, בעצם הלסת, בחניכיים וכדומה והסרת גידולים שפירים וטיפול בזיהומים קטנים.

שתלים בשיניים

למרות שהמטרה העיקרית של רפואת השיניים היא לטפל בשיניים הטבעיות שלנו, לשמר אותן ולדאוג לבריאותן הרי שלפעמים לא ניתן להציל שן חולה ואין מנוס אלא לעקור אותה. שן חסרה עשויה להשפיע על כל קשת השיניים – השיניים הסמוכות נודדות לכיוון הפער, האזור חשוף לזיהומים, ישנו חשש לספיגת עצם הלסת בשל היעדר עומסי לעיסה ועוד. לכן, ההמלצה היא להחליף את השן שנעקרה בשן מלאכותית. מומחה פה ולסת יכול לא רק לעשות השתלת שן בודדת אלא לתכנן שיקום מורכב יותר של מספר שיניים ואפילו קשת שיניים שלמה. הליכים מורכבים הדורשים התמחות כירורגית וניסיון כמו למשל ALL-ON-4/6 , שתלים זיגומטיים (מוחדרים לעצם הגולגולת ולא עצם הלסת) וכדומה מבוצעים על ידי כירורג מומחה פה ולסת בלבד.

הליכים תומכי השתלת שיניים

על מנת להשתיל שן מלאכותית על הרופא להחדיר שתל לעצם הלסת, על גבי השתל מורכב מבנה שיקומי ועליו כתר. כדי לעשות השתלת שיניים מוצלחת עובי עצם הלסת וצפיפותה חייב להיות מתאים לשתל, במידה ומטופל סובל מעצם דלילה יש צורך בעיבוי שלה ולשם כך פותחו הליכים כמו הרמת סינוס והשתלת עצם המבוצעים על ידי כירורג.

ניתוחי חניכיים

החניכיים שלנו עוטפות את עצם הלסת והן הרקמה המחברת בין השן לבין הלסת. לעיתים, ובעיקר בעקבות דלקות חניכיים חוזרות ונשנות יש צורך בביצוע הליכים כירורגיים בחניכיים אלו כוללים למשל חשיפת חניכיים, השתלת חניכיים ועוד.

ניתוחים אורטוגנטיים

כירורגיה אורטוגנטית היא התחום העוסק בתיקון מיקום לקוי של הלסתות ועצמות הפנים. לרוב מדובר על פגמים מולדים שניתנים לתיקון או על ידי מכשור ייעודי או על ידי ניתוח, למשל:
• הרחבת לסתות
• חשיפה של ניבים כלואים
• תיקון מנח לא תקין של אחת הלסתות או שתיהן
• תיקון מבנה הסנטר
• תיקון מבנה עצמות הלחיים
• טיפול כירורגי בדום נשימה
חלק מן הטיפולים נעשים בשילוב אורתודנט (מומחה ליישור שיניים), חלקם דורשים שימוש במכשור דנטלי כמו פלטות נשלפות או סדים ואילו אחרים הם הליכים כירורגיים משמעותיים הכוללים ניתוח בהרדמה מלאה ושינוי מבני של עצמות הפנים והלסתות.

טיפול בעקבות טראומה

טראומה באזור הפנים עלולה לגרום לשברים בעצמות הפנים והלסת, לנשירת שיניים, לפגמים אסתטיים ופונקציונליים. אחד מן התפקידים של מומחה פה ולסת הוא תיקון של כל אלו בין אם בשלבים הראשוניים של החבלה במסגרת רפואת חירום או מאוחר יותר כאמצעי שחזורי. אלו כוללים למשל תיקון שברים בפנים ובלסתות, שברים בארובות העיניים, תפירת חתכים בפנים ועוד.

בלוטות הרוק

מערכת יצירת הרוק היא חלק בלתי נפרד מן המערכת הכללית של חלל הפה ויש לה קשר ישיר הן לתפקוד והן לבריאות השיניים. מומחה פה ולסת מבצע מגוון פעולות בבלוטות הרוק כגון הסרת אבנים בבלוטות, פתיחת חסימה בבלוטות הרוק, הסרה של הבלוטות והדמיה עם חומר ניגוד.

טיפול בהפרעות נשימה חסימתיות בשינה

הפרעות הפוגעות באיכות השינה, גורמות לנחירות וכדומה ניתנות לטיפול על ידי מומחה פה ולסת. הטיפול יכול לכלול עזרים כגון סד לילה בלבד או טיפול כירורגי לתיקון פגם מבני, טיפולים זעיר פולשניים של הסינוסים ועוד.

טיפול בפרקי הלסתות

פרקי הלסתות הם חלק ממערכת הלסת-עצמות ושריר הפנים ומשפיעים השפעה גדולה על התפקוד של הלסתות עצמן. מומחה פה ולסת יכול לטפל בכאבים ובעיות אחרות במפרקי הלסתות על ידי סדי לילה ופיזיותרפיה, הזרקה לשרירי הלסת והפנים ועוד. כמו כן, ביכולתו לבצע ניתוח סגור או פתוח של פרק הלסת, השתלת מפרקים ועוד במקרים בהם אלו נדרשים.

אונקולוגיה

ביצוע הליכים הדרושים בעקבות חשד או ממצא אונקולוגי בחלל הפה, הלסתות ועצמות הפנים למשל:
• ביופסיה של ממצא חשוד
• הסרת גידולים ממאירים
• ניתוחים בבלוטות הלימפה בצוואר
• שחזור פגמים בעקבות ממצאים אונקולוגיים בפנים
• טיפול בנמק של הלסת בשל טיפול אונקולוגי
• שחזור ושיקום שיניים לחולים אונקולוגיים

טיפול בפגמים מולדים

פגמים מולדים כגון חייך ושפה שסועים, לשון קשורה וכדומה ניתנים לתיקון על ידי מומחה פה ולסת לבדו או בשיתוף בעולה עם כירורגים מתחומים אחרים (למשל כירורג פלסטי).

טיפול במחוסרי עצם ומטופלים שנדחו על ידי רופאי שיניים בעבר

"חוסר עצם" הוא מצב בו עצמות הלסת אינן עבות או צפופות מספיק כדי לתמוך בשתל סטנדרטי. הפתרון המקובל הוא עיבוי העצם על ידי הליך של השתלת עצם. אך ישנם מטופלים שלא עומדים בקריטריונים המאפשרים את ההליך או שאינם מעוניינים לעבור אותו (מדובר בניתוח נוסף להשתלת שיניים) מסיבות שונות. בעבר, מטופלים אלו נדחו על ידי רופאי השיניים כלא מתאימים להשתלה. כיום, מומחי פה ולסת מבצעים מגוון גדול של הליכים המאפשרים לעבור השתלת שיניים גם כאשר התנאים לכל אינם אופטימליים. פיתוח של שיטות השתלה חדשות, טכנולוגיות מתקדמות ופרוטוקולים כירורגיים חדשניים בתחום מאפשרים גם למי שלא יכל בעבר לעבור השתלת שיניים לעשות זאת בהצלחה.

ניתוחים אסתטיים של חלל הפה והלסתות

רפואת השיניים כוללת לא רק שיקום מערכת השן-לסת-עצמות הפנים כדי לשמר את הפונקציונליות של השיניים ולשפר את איכות החיים של המטופל, היא גם לוקחת בחשבון את הצורך האסתטי. מומחה פה ולסת יכול לבצע מגוון גדול של פעולות לשיפור האסתטיקה הכללית של הפנים ושל השיניים החל מהשתלות שיניים מורכבות ועד לניתוחים לשינוי מיקום ומבנה הסנטר. כאשר מדובר במקרים מורכבים הדורשים יותר משינוי קוסמטי קל, מומחה פה ולסת יערוך תכנית שיקומית כללית (לעיתים בשילוב עם מומחים אחרים כמו אורתודנט למשל) שבסופה המטופל ייהנה מתוצאה נאה ואסתטית ושיפור במראה הפנים והשיניים.

מה היתרונות בטיפול אצל רופא מומחה פה ולסת?

בעוד שחלק מן ההליכים המבוצעים על ידי מומחה פה ולסת יכלים להתבצע גם על ידי רופא שיניים כללי (למשל השתלת שיניים) הרי שישנם יתרונות גדולים בקבלת טיפול בידי מומחה. אלו כוללים:

• ידע הנרכש לאורך שנות לימודים והכשרה רבות – מומחים בכל תחומי רפואת השיניים עוברים מסלול לימודים והכשרה מפרך כדי לסיים את התמחותם. כך גם מומחה פה ולסת מחזיק בגוף ידע גדול במיוחד המאפשר לו לאבחן מצבים בריאותיים שונים ומגוונים, לרכוש מיומנויות חדשות, להשתתף בכנסים בתחום, ללמוד אודות טכנולוגיות מתקדמות ולהביא למטופליו את הטיפולים העדכניים והטובים ביותר בתחום.
• ניסיון – כירורג פה ולסת הוא רופא בעל לפחות 11 שנות ניסיון ברפואת שיניים, הכשרתו כמומחה פה ולסת כוללת סבבים קליניים בחדר ניתוח תחת הנחייתם של רופאים בכירים. אלו מאפשרים לו פיתוח מיומנות גבוהה מאוד בכל תחום רפואת השיניים.
• ניהול סיכונים וסיבוכים – למצער, סיבוך בהליך רפואי יכול להתרחש גם לטובי הרופאים. אך שלא כמו רופא שיניים כללי, מומחה פה ולסת שקיבל הכשרה נרחבת נתקל במהלך שנות לימודיו ועבודתו במגוון גדול של מצבים בלתי צפויים. הוא לומד כיצד להתמודד עם סיבוכים בטיפולי שיניים ולסתות, איך לנהל סיכונים במטופלים בעלי סיכון גבוה לסיבוכים (למשל חולי סוכרת, אוסטיאופורוזיס, חולים אונקולוגיים ועוד), כיצד למזער סיכונים בטיפולי שיניים מורכבים וכמובן טיפול מידי וארוך טווח בכל סיבוך היכול להיווצר.

טיפול אצל מומחה פה ולסת – בין מרפאת השיניים לחדר הניתוח

תחום ההתמחות בכירורגיית פה ולסת מתקיים בטווח של חדר הניתוח בבית החולים לבין מרפאת השיניים. חלק מן המומחים מקדישים את שנות עבודתם לטיפול בבית החולים וחלקם עובדים בעיקר בקהילה במרפאות השיניים. בבתי החולים, מומחי פה ולסת מתמקדים בכירורגיה "גדולה" של הפה, הלסת ועצמות הפנים ומבצעים ניתוחים רבים ושונים לטיפול בטראומה בפנים, שחזורים מורכבים, טיפול בפגמים מולדים, טיפולים אונקולוגיים, ניתוחים בשילוב מומחים מתחומים אחרים כמו רפואת אף אוזן גרון ועוד. רופאים הבוחרים מסלול של עבודה במרפאות השיניים מתמקדים בהשתלות שיניים מורכבות, טיפולים בשילוב אורתודונטיה, השתלות עצם וכדומה. מדובר על מקצוע בעל מיומנות וידע נרחבים מאוד אותם מביא הרופא אל כל מטופל שהוא פוגש – בין אם בבית החולים או במרפאת השיניים – מומחה פה ולסת הוא הסמכות העליונה בתחומו והוא הרופא אליו מתנקזים כל המטופלים הזקוקים לאבחון מדויק וטיפול אפקטיבי ברמה גבוהה.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם מומחה פה ולסת הוא מנתח (כירורג)?

מומחה פה ולסת הוא רופא שיניים שעבר הכשרה והסמכה בכירורגיה של הלסתות והפה ועל כן הוא מנתח לכל דבר ועניין. מדובר על תחום התמחות ברפואת השיניים המעניק לרופא ידע וכישורים נרחבים מאוד באבחון, טיפול ותיקון בעיות הקשורות לא רק לשיניים עצמן אלא לכל מערכת הלסת-שן-עצמות הגולגולת והרקמות הרכות המחברות ביניהן.

האם כל מומחה פה ולסת מבצע את כל קשת הטיפולים בתחום?

מרבית המומחים בתחום הפה והלסת בוחרים בין עבודה במרפאת שיניים והתמקצעות בחלק הקשור ישירות לרפואת השיניים לבין כירורגיה בחדר ניתוח ועבודה בבית חולים. עם זאת, ישנם רופאים רבים אשר "חיים בשני העולמות" ומבצעים את כל קשת הטיפולים שמומחיות בכירורגיה של הפה והלסתות מאפשרת.

איך ניתן לדעת אם הרופא שבחרתי אכן מומחה פה ולסת?

התואר "מומחה" בכל תחומי ההתמחות של רפואת השיניים מוענק על ידי משרד הבריאות וכולל תעודה שעל הרופא להציג במשרדו. בנוסף, ניתן לפנות אל משרד הבריאות ובעזרת מספר הרישיון של הרופא לבדוק אם הוא אכן מוסמך בתחום. רופא שיניים מקצועי והגון לא יהסס לספק את מספר הרישיון שלו ויציג את תעודות ההסמכה שלו בגאווה.