ד"ר אבי בביוב מומחה חניכיים


מחלות חניכיים הן מצב נפוץ מאוד, במיוחד בגילאי 40+. הן עלולות לגרום למגוון בעיות בחלל הפה עד לכדי אובדן שיניים. לכן, אבחון נכון ומהיר וטיפול
אפקטיבי במחלות חניכיים חשוב כל כך. ברפואת השיניים ישנה התמחות ייעודית לטיפול בחניכיים – פריודונטיה, הרופא העוסק בתחום מכונה פריודונט – מומחה חניכיים. מתי פונים אל מומחה חניכיים? אילו טיפולים עושים אצל מומחה חניכיים? מהן מחלות חניכיים ומה גורם להן ואיך מטפלים?

דר' ראווי אסעד
דר' ראווי אסעד
מומחה לרפואת חניכיים

מיהו מומחה חניכיים ומתי פונים אליו?

מומחה חניכיים – פריודונט, הוא רופא שיניים המתמחה באבחון וטיפול בבעיות חניכיים. כדי להיקרא מומחה חניכיים על רופא השיניים ללמוד 3 שנים נוספות מעבר ללימודי רפואת השיניים הרגילים ולעבור מבחן הסמכה מטעם משרד הבריאות. מומחה חניכיים הוא הסמכות העליונה בתחום הפריודונטיה, הטיפול בחניכיים הכולל אבחון וטיפול במחלות חניכיים החל מדלקת חניכיים פשוטה ועד לניתוחי חניכיים מורכבים. פריודונט – מומחה חניכיים הוא הרופא אליו פונים כאשר נדרשת התערבות של מומחה בטיפול בחניכיים. ניתן לפנות אל מומחה חניכיים עצמאית אך פעמים רבות, רופא השיניים הכללי או אפילו השיננית מפנים אל המומחה לטיפול מקצועי, מדויק ונכון בבעיות חניכיים.

רגע לפני שנמשיך, מהן בעצם מחלות חניכיים?

החניכיים שלנו מקיפות את השיניים ועצם הלסת בחלקה העליון, מחלות חניכיים הן זיהום הפוגע ברקמה הרכה של החניכיים ונוטה להתפשט אל עצם הלסת.

למעשה מדובר בשילוב של זיהום חיידקי ותגובה מוגברת של המערכת החיסונית. לחיידקים החיים בחלל הפה חיבה מיוחדת לאזור המחבר בין החניכיים לשיניים בו מצטברת אבנית ופלאק. כאשר הם אינם מוסרים באופן קבוע והשיניים אינן נקיות ובריאות החיידקים עלולים להצטבר לכדי רובד משמעותי ולגרום לדלקת. מחלות חניכיים מתחלקות לשני סוגים: דלקת חניכיים (ג'ינג'יוויטס) ומחלת חניכיים (פריודונטיטיס). דלקת חניכיים ניתנת לטיפול פשוט על ידי ניקוי אבנית יסודי ושמירה על היגיינה דנטלית אך מחלות חניכיים דורשות טיפול יסודי ומקצועי יותר.

מהם הסימנים של מחלת חניכיים?

מחלת חניכיים נחשבת למחלה "שקטה", עד לרגע בו היא הופכת חמורה, קשה לזהות אותה והיא אינה כואבת. פעמים רבות, דלקת חניכיים ואילו מחלת חניכיים מאובחנת בבדיקה שגרתית פשוטה ללא כל אינדיקציה מן המטופל. אך ישנם סימנים היכולים להעיד על מחלת חניכיים שחשוב להכיר, אלו כוללים:
• רגישות למזונות קרים או חמים.
• דימום בזמן צחצוח שיניים.
• שינויים בגוון החניכיים, מורוד בהיר לאדום.
• ריח לא נעים מהפה.
• נפיחות בחניכיים.
• דלקת במצב מתקדם עשויה לגרום גם לנסיגת חניכיים, מרווחים בין השיניים, כאבים בזמן לעיסה, דימום בזמן אכילה ומראה שיניים מוארך ולא אסתטי.

מהן הסיבות למחלות חניכיים?

מחלות חניכיים מתרחשות ממגוון סיבות, לעיתים יותר מאחת. בעוד שחלקן אינן בשליטתנו (כמ נטייה גנטית לכך) מרביתן ניתנות לניהול ובעזרת טיפול נכון אפשר למנוע מדלקת חניכיים פשוטה להתפתח לכדי בעיה של ממש. הסיבות להופעתן של מחלות חניכיים כוללות:
• תורשה – נטייה למחלות חניכיים עוברת בתורשה, אם לאחד או שני ההורים מחלת חניכיים כרונית ישנו סיכוי גבוה יותר לכך שלילדיהם יהיו בעיות חניכיים בעתיד.
• שינויים הורמונליים – במיוחד אצל נשים בתקופת ההריון וגיל המעבר ישנה נטייה לפתח מחלת חניכיים.
• שיניים עקומות – שיניים שלא צמחו במנח תקין קשה יותר לצחצח ולשמור בבריאות טובה. לבעלי שיניים עקומות נטייה מוגברת לעששת ודלקות חניכיים בשל כך.
• תרופות – נטילת תרופות מסוימות משפיעה על בריאות החניכיים במיוחד תרופות ממשפחת חוסמי הסידן, תרופות מסוימות המשמשות לטיפול באפילפסיה ותרופות הגורמות לתסמונת הפה היבש.
• בעיות מערכתיות – סוכרת פעילה, מחלות המשפיעות לרעה על מערכת החיסון ומספר מצבים בריאותיים אחרים עשויים להשפיע על בריאות החניכיים.
• נשימת פה – נגרמת בשל הרגל או קושי בשימה דרך האף מעלה את הסיכון לפיתוח דלקת חניכיים.
• עישון – צריכת מוצרי טבק מכל סוג משפיעה לרעה על בריאות חלל הפה.
לבסוף, הסיבה העיקרית לפיתוח מחלת חניכיים היא היגיינה לקויה ואי טיפול בבעיה בזמן. מרבית האנשים יסבלו מהתחלה של דלקת חניכיים קלה בשלב כלשהו בחייהם. אם הטיפול נעשה מוקדם מספיק, ניתן למגר את הדלקת ללא נזק לרקמת החניכיים. אך הזנחה של הבעיה והזנחה כללית של בריאות השיניים וחלל הפה היא הגורם מס' 1 להתפתחותן של מחלות חניכיים חמורות.

איך מומחה חניכיים מאבחן מחלת חניכיים?

כדי לבחון את בריאות החניכיים, הרופא יבצע בדיקה פיזית של חלל הפה הכוללת בדיקה של השיניים (האם הן רופפות למשל), יבדוק את הסגר והמשנך, יבחן רווחים בין השיניים נסיגה של החניכיים ויבדוק את עומק כיסי החניכיים (הרווח בין החניכיים לשן) בעזרת מכשור ייעודי. הבדיקה אינה כואבת, נערכת במשך כ-10 דקות לכל היותר ולא דורשת כל היערכות מיוחדת. בנוסף, הרופא יבדוק את ההיסטוריה הדנטלית והרפואית הכללית של המטופל, ישאל לגבי הרגלי צחצוח השיניים, טיפולי שיניים שנעשו בעבר, נטילת תרופות והרגלים אחרים המשפיעים על בריאות החניכיים. כמו כן, ייתכן והרופא יבקש לערוך צילומי הדמיה. בסיום תהליך האבחון, הרופא יתן את אבחנתו והמלצותיו ויחד עם המטופל תקבע תכנית טיפול ושיקום.

אילו טיפולים מבוצעים על ידי מומחה חניכיים?

טיפול שמרני בדלקת חניכיים

הטיפול הבסיסי ביותר בדלקת חניכיים קלה ואפילו מחלת חניכיים בשלבים הראשוניים הוא ניקוי אבנית יסודי ושמירה על שגרת היגיינה דנטלית. את הטיפול עושים עם אלחוש מקומי, הוא נמשך כחצי שעה עד שעה ומומלץ לחזור עליו כל 3 חודשים עד למיגור הדלקת ולאחר מכן כל 6 חודשים לשמירה על שיניים וחניכיים בריאות. עבור מי שסובל מדלקת חניכיים קלה, בדרך כלל ניקוי יסודי יספיק בשילוב עם הקפדה על צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי והימנעות מהרגלים הפוגעים בחלל הפה כמו עישון מוצרי טבק על מנת לטפל בדלקת.

הקצעת שורשים

כאשר מדובר על מחלת חניכיים שלא הגיבה לטיפול ראשוני, במצבים בהם נוצרו כיסי חניכיים שדורשים טיפול מוגבר ורגע לפני הליכים פולשניים קיימת אופציה של הקצעת שורשים. הקצעת שורשים הוא הליך בו הרופא מנקה לעומק את כיסי החניכיים והדלקת שנוצרה סביב בסיס השן. הניקוי נעשה בעזרת מכשור דנטלי ייעודי בהרדמה מקומית. מדובר על ניקוי עמוק, הרבה יותר יסודי מניקוי שיניים ואבנית רגילים. חלק מן ההליך יכול לכלול גם הנחת משחות תרופתיות לטיפול בדלקת חמורה. הקצת שורשים נעשית במספר פגישות, בכל פגישה הרופא מתמקד בחלק אחר של קשת השיניים, כל פגישה נמשכת כשעה. עבור רוב המטופלים, לאחר הקצעת שורשים די בשמירה על היגיינה דנטלית נאותה וביקורים סדירים אצל השיננית כדי למנוע את חזרתה של מחלת החניכיים.

ניתוחי חניכיים

למרות שלרפואת השיניים בכלל ולרפואת החניכיים בפרט ישנם כלים לטיפול בדלקות חניכיים גם במצבים מתקדמים, כאשר מדובר על מחלת חניכיים כרונית וחמורה ייתכן ואלו לא יספיקו ועל המטופל לשקול הליכים כירורגיים.
מחלת חניכיים חמורה עלולה לגרום להרס של רקמת החניכיים, להגיע עד לעצם הלסת ולגרום להרס שלה, להיות הגורם לאיבוד האחיזה של השן בלסת ולמראה שיניים מוארך ולא אסתטי (בשל נסיגת החניכיים). על מנת לטפל בכל אלו ישנם מספר הליכים שמבוצעים על ידי מומחה חניכיים ומטרתם היא שיקום האזור וריפוי, אלו כוללים:
• ניתוח חניכיים – במידה וטיפולים משמרים לא הניבו את התוצאות הרצויות, מומחה חניכיים יכול לבצע ניתוח ברקמת החניכיים הרכה כדי לנסות ולשקם אותה. במהלך ההליך רקמת החניכיים מוסתת, נעשה ניקוי עמוק של הדלקת ובמידה הצורך שיקום עצם הלסת. בתום ההליך הרופא מחזיר את החניכיים למקומם בתפרים.
• השתלת חניכיים ובניית עצם – במקרים חמורים בהם הדלקת הרסה את רקמת החניכיים ישנה אפשרות של השתלת חניכיים. המטרה בהליך היא "לכסות" את שורשי השיניים ברקמה חדשה שתאפשר החלמה של האזור.
• תיקון פגמים אסתטיים בעקבות מחלת חניכיים – מחלות חניכיים ובמיוחד נסיגת חניכיים גורמות למראה שיניים עקום, מוארך ולא אסתטי, במיוחד אם מדובר על מחלת חניכיים שלא טופלה כראוי משך שנים. מומחה חניכיים יכול בנוסף לשיקום פונקציונלי של החניכיים לתקן גם את הפגמים הללו על ידי כתרים, גשר, ציפוי שיניים ושיטות נוספות.
• טיפולים נוספים – מומחה חניכיים מבצע בנוסף לטיפולים המיועדים ספציפית לשמר ולשקם את החניכיים גם טיפולים נוספים כמו השתלת שיניים, הרמת סינוס, השתלת עצם ועוד.

מה ההבדל המרכזי בין טיפול אצל רופא שיניים כללי לבין מומחה חניכיים?

ההבדל בין מומחה חניכיים לרופא שיניים כללי הוא כמו ההבדל בין רופא משפחה לרופא מומחה – רופא כללי יכול לאבחן ולטפל בבעיות בריאות עד לנקודה בה נדרשת מומחיות ספציפית. כך גם ברפואת שיניים, כאשר נדרשת רמה גבוהה יותר של ידע, ניסיון ומומחיות אנו נפנה אל רופא מומחה. במקרה של מומחה חניכיים הטיפול שהרופא יעניק יהיה מדויק יותר, בשיטות מתקדמות ופרוטוקולי טיפול חדשניים, באופן מקצועי ונכון לכל מטופל באופן אישי. מומחה חניכיים יכול הן לאבחן והן לטפל במצבים מורכבים המערבים את החניכיים כמו דלקות ומחלות חניכיים, בעיות חניכיים בעקבות שתלים וכתרים, נסיגת חניכיים ועוד. בידיו של מומחה חניכיים אפשר לא רק לשקם את החניכיים אלא גם לטפל בפגמים אסתטיים בעקבות מחלת חניכיים, בבאשת פה ובתופעות שונות המערבות את החניכיים כחלק מבעיה מערכתית בחלל הפה. מומחה חניכיים הוא הסמכות העליונה בתחום.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם הטיפול אצל מומחה חניכיים כואב?

טיפולי שיניים באופן כללי וטיפולי חניכיים בפרט נעשים בדרך כלל תחת הרדמה מקומית לכן, המטופל אינו מרגיש דבר וחצי דבר בזמן הטיפול (כשהם לא נעשים תחת הרדמה הרי שמראש מדובר בטיפול שלא כואב). הדבר היחיד שמרגישים הוא את זריקת ההרדמה עצמה. ניתן לאלחש מעט את המקום במשחת אלחוש עבור מי שרגיש במיוחד.

כיצד מתמודדים עם חשש מהטיפול?

חשש מטיפולי שיניים אינו נדיר, אנשים רבים חווים תחושת לחץ לפני ביקור במרפאת השיניים. חשוב לדעת כי מדובר על תופעה רווחת שרופאי השיניים יודעים להתמודד איתה בהצלחה, להרגיע את חששות המטופל, ליצור אווירה נעימה ובטוחה ולתווך את הטיפול באופן מקצועי וברור. אם בכל זאת אתם מתקשים לווסת את רגשות החשש או חווים חרדה מטיפול שיניים או חניכיים ניתן להיעזר בתרופות הרגעה טבעיות או לבקש מרופא המשפחה תרופת הרגעה קלה (יש ליידע את רופא השיניים על כך). בנוסף, ישנה אפשרות של טיפול תחת השפעת גז צחוק שגורם לתחושת זמן מהירה יותר, משכך כאב וגורם לאופוריה קלה שמשכיחה את החששות. עבור מי שסובל מחרדה דנטלית ברמה גבוהה יותר מן הרגיל ישנה אפשרות של סדציה בנוכחות מרדים ובמקרים קיצוניים אפילו טיפולים תחת הרדמה מלאה.

האם לבריאות החניכיים יש קשר למצב הבריאות הכללי?

החניכיים שלנו הן חלק בלתי נפרד ממערכות גופנו, כל חלק קשור האחד בשני ובריאות החניכיים בהחלט יכולה להשפיע על הבריאות הכללית. זיהום חמור בחניכיים עשוי להתפשט לאזורים אחרים בפנים, בלסת ואף להגיע למחזור הדם. כמו כן, ישנם מחקרים המעידים כי מחלות חניכיים ובעיות שיניים יכולות להוות גורם סיכון למחלות לב וכלי דם, בעיות בכליות, אינדיקציה לסוכרת פעילה, להיות גורם משני לפגיעה בבריאות עובר ברחם אימו ועוד.

האם כל רופא שיניים יכול לעשות טיפולי חניכיים?

באופן עקרוני כן, טיפולי שיניים שמרניים ניתן לעשות אצל רופא שיניים כללי ואפילו שיננית שיכולים לבצע ניקוי יסודי של השיניים וכיסי החניכיים והקצעת שורשים. עם זאת, במידה ואובחנתם עם מחלת חניכיים, בוודאי שבשלבים מתקדמים, אם אתם סובלים מחזרה של מחלת החניכיים למרות טיפול והקפדה על היגיינה דנטלית, מומלץ להגיע לאבחון וטיפול אצל מומחה. בנוסף, ישנם הליכים שרופא שיניים כללי אינו מוסמך לבצע אותם למשל השתלת חניכיים והוא יפנה את המטופל לטיפולו של מומחה חניכיים.

האם ילדים זקוקים לבדיקה של מומחה חניכיים?

מחלות חניכיים נוטות להופיע יותר ככל שאנחנו מתבגרים, בעשור השלישי והרביעי לחיינו רובנו נמצאים בסיכון למחלת חניכיים בדרגה כלשהי. מחלת חניכיים היא מצב נדיר מאוד בילדים צעירים, בוודאי לפני שהשיניים הקבועות בוקעות ולכן אין צורך להגיע אל מומחה חניכיים בגילאים אלו. עם זאת, במידה ורופא השיניים הכללי מזהה מחלת חניכיים בגיל צעיר ישנה חשיבות גבוהה מאוד לבדיקה מעמיקה וטיפול מוקדם הן כדי להבין את הסיבה למצב הנדיר והן כדי למנוע את התפתחותה של מחלת חניכיים מתקדמת.