יישור שיניים ד"ר אבי בביוב

רבים מאמינים כי שיניים שאינן ישרות מהוות בעיה אסתטית בלבד. ובכן, בהחלט מדובר בבעיה שיוצרת במקרים רבים מבוכה רבה בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד ועלולה לפגוע גם בדימוי ובביטחון העצמי בטווח הארוך. עם זאת, חשוב להבין כי בעבור רבים, מדובר גם בבעיה שמשפיעה על בריאות השיניים והחניכיים. זאת מכיוון שכאשר השיניים אינן ישרות באופן מושלם, עלולים להיווצר בניהן מרווחים  גדולים יותר, שבהם מצטברות שאריות מזון. השאריות האלו עלולות כידוע להגביר את שיעור החיידקים בחלל הפה, דבר שמוביל בתורו לעששת ולדלקות חניכיים.

אם אתם שוקלים לבצע יישור שיניים לכם או לילדיכם, הנה כל המידע שחשוב לדעת לפני שמתחילים.

ד"ר איל כצהנדלר
ד"ר איל כצהנדלר מומחה ליישור שיניים במרפאה

באיזה גיל מומלץ לבצע טיפול ליישור השיניים? 

יישור שיניים לילדים

בגיל ההתבגרות, צמיחת השיניים הקבועות מסתיימת וניתן להתחיל לטפל בבעיות של שיניים שאינן מיושרות וכן לצמצם רווחים ביניהן. זו התקופה שבה כל הגוף שלנו מתעצב ועובר שינויים רבים, ולכן אנו ממליצים לבצע גם את יישור השיניים בתקופה הזאת כדי להשיג את התוצאה המיטבית.

בחלק מהמקרים ניתן לבצע את הטיפול גם לפני גיל ההתבגרות, בייחוד במקרים שבהם השיניים בולטות בצורה חריגה, אם אין אחידות בין הלסת התחתונה לעליונה או אם קיימים פגמים אסתטיים תפקודיים. לדוגמה, לעיתים קורה שבשלב שבו השיניים מתחלפות, אין די מקום בפה לחלק מהשיניים הקבועות, כמו הניבים. במצב כזה, הניבים עלולים להידחף קדימה ולבלוט מאוד.

במצבים מהסוג הזה, אבחון מוקדם וטיפול בגיל צעיר יותר, יסייעו לשפר את המצב ולהפחית את הצורך בטיפולים מורכבים או ארוכים יותר בהמשך החיים.

לכן, אנחנו ממליצים להגיע עם ילדיכם לביקורות במרפאה באופן קבוע. אנו מעמידים לרשותכם מומחים ברפואת שיניים לילדים, וכן מומחים מתחומים נוספים הקשורים בהיגיינת הפה, אשר יבחנו את המצב הדנטלי של ילדיכם, יציעו טיפולים יעילים לבעיות שיתגלו עוד בשלב ההתחלתי, וכן יגבשו בעבורכם את ההמלצות המדויקות ביותר לשמירה על בריאות הפה של ילדיכם.

יישור שיניים למבוגרים

עוד תפיסה שגויה בהקשר של יישור שיניים גורסת כי בגיל מבוגר לא ניתן לבצע יישור לשיניים או שתהליך כזה אינו יעיל. על אף שההמלצה היא לבצע יישור שיניים בגיל ההתבגרות, בהחלט אפשר ואף מומלץ לבצע אותו גם בגילאים מתקדמים יותר ללא חשש, כדי לשפר את האסתטיקה של הפה והפנים, ולהימנע מבעיות נוספות העלולות להיווצר כתוצאה משיניים לא ישרות, כאמור.

עם זאת, חשוב לזכור כי בתום גיל ההתבגרות הלסתות מפסיקות לצמוח, ולכן ניתן להשפיע בתהליך היישור רק על השיניים עצמן, ולא לטפל בבעיות הקשורות ביחסים לא מאוזנים בין הלסתות. במקרים מיוחדים ניתן לבצע ניתוח בלסתות, אם כי נעדיף לבצע אותו רק כאשר חוסר האיזון בין הלסתות מפריע מאוד לתפקוד השוטף.

באילו אמצעים משתמשים ליישור השיניים?

סמכים (גשר)

זהו אולי הטיפול המוכר ביותר בתחום. במהלכו נעזרים בקוביות אורתודנטיות שמודבקות אל השיניים ומחוברות אחת לשנייה בעזרת גומיות. הלחץ שמופעל על הסמכים האלו הוא שגורם ליישור איטי והדרגתי של השיניים. כיום ניתן להתקין את הסמכים גם בחלקן האחורי של השיניים – גשר בלתי נראה פנימי – כדי לשפר את האסתטיקה של החיוך והפנים בתקופת הטיפול. זהו תהליך שיכול לארוך כמה חודשים או שנים, ולכן חשוב להגיע אליו עם סבלנות ואורך רוח.

"פלטה"

זהו מכשיר נייד ליישור השיניים, שניתן להסיר במידת הצורך. ה"פלטה" משמשת לתיקון בעיות פשוטות יותר מאלו שמתקנים הסמכים הקבועים. היא גם משמשת במקרים רבים כטיפול מקדים לפני השימוש ב"גשר" הקבוע, או בתום הטיפול כדי לבצע תיקונים קלים ואחרונים בחלל הפה. ה"פלטה" יכולה להיות מותקנת בחלקן האחורי או הקדמי של השיניים, ומגיעה גם בגוון שקוף במידת הצורך להפחתת הבולטות שלה.

רסן

הרסן הוא מכשיר שתפקידו להשפיע על היחסים בין הלסתות, כדי לתקן פגמים שקשורים באיזון בניהן, כמו גם לפתור בעיות של שיניים קדמיות בולטות בלסת העליונה או התחתונה.

הרסן מורכב מקשת פנימית שמחוברת לשיניים הטוחנות בתוך הפה, אשר מחוברת לרצועת מתכת שממוקמת מחוץ לפה. המכשיר נתמך בעזרת רצועה שעוטפת את הצוואר. את הרסן יש להרכיב מספר  שעות ביממה, בדרך כלל בין 12 ל-14, בהתאם להמלצת הרופא. מטבע הדברים, רוב המטופלים ירכיבו את המכשיר הזה בשעות הלילה.

יישור שיניים בטכנולוגיית Invisalign

כיום ניתן ליישר את השיניים גם בדרך שאינה נראית לעין, וזאת באמצעות קשתיות שקופות שעשיות מחומר אקרילי קשוח ועמיד. הקשתיות האלו בדרך כלל שקופות ואינן נראות לעין למי שמביט בכם מרחוק, וניתן להסירן בקלות בכל שלב לניקוי וחיטוי, או כשלא רוצים שיבחינו בהן. זהו טיפול יעיל וחדשני שמתאים במיוחד למי שמוכנים להשקיע קצת יותר בשביל אביזרי יישור מוצנעים יותר.

כיצד להתכונן ליישור השיניים?

אחד העקרונות החיוניים ביותר להצלחת טיפול של יישור שיניים, הוא שיתוף פעולה של המטופל. אם ילדיכם עומד לעבור טיפול כזה, יש להסביר לו שיש לו אחריות חשובה ביותר לשמור על ניקיון השיניים ואביזרי היישור, להגיע לביקורות אצל הרופא במועדים שנקבעו ולשים לב לכל בעיה חריגה במהלך התקופה הזאת. ודאו לפני הכניסה לטיפול כי הילד מבין את החשיבות הזאת, ומוכן להירתם לכך באופן מלא.

לפני תחילת הליך יישור השיניים, נבצע ניקוי מעמיק של חלל הפה אצל שיננית מוסמכת, נטפל בבעיות דנטליות אחרות כמו חורים או עששת, במידה והם קיימים ונסביר כיצד לשמור על השיניים בצורה האופטימאלית גם במהלך הטיפול וגם אחריו.

חשוב להבין כי בתקופת הטיפול קיים סיכון גבוה מהרגיל לדלקות חניכיים. לכן חשוב לוודא שהשיניים והחניכיים נמצאות במצב המיטבי בתחילת הדרך, ולהיות ערים לכל שינוי בבריאות הדנטלית במהלך הטיפול. אנו ממליצים להגיע בתקופה הזאת לניקוי עמוק אצל השיננית בתדירות של אחת לשלושה חודשים, ולהקפיד על ביקורות קבועות אצל האורתודנט ורופא השיניים.

המלצות על טיפולי יישור שיניים במרפאתנו בירושלים

הגיע הזמן לעשות יישור קו

אנחנו מזמינים אתכם לגלות שיישור שיניים יכול להיות קל, נעים ומדויק להפליא ולהשיג תוצאה אסתטית יוצאת דופן.