ביקורת מומחה פה ולסת

אחד מתחומי האחריות של מומחה פה ולסת הוא אבחון בעיות ומצבים בחלל הפה, השיניים, הרקמות הרכות של הפנים, הצוואר והמערכות הקשורות אליהם. ביקורת אצל מומחה פה ולסת יכולה לגלות נגעים בחלל הפה, בעיות חניכיים ושיניים בשלב מוקדם, לאבחן את הסיבה למצבים כמו נחירות או שחיקת שיניים ועוד מגוון גדול של מצבים אחרים הקשורים למערכת הלסת-שן-פנים. מי הוא בעצם מומחה פה ולסת? מה הכשרתו ובמה הוא מתמחה בדיוק? למה חשוב לגשת דווקא אל מומחה פה ולסת ומתי?

מי הוא מומחה פה ולסת?

בארץ, מומחה פה ולסת הוא רופא שיניים בהכשרתו שעבר מסלול כולל של 11 (!) שנות לימודים והכשרה ועמד בהצלחה בכל הדרישות של משרד הבריאות. רק לאחר שסיים סבב התמחות בכירורגיה של חלל הפה, הלסתות והרקמות הרכות של הפנים והצוואר ועמד בהצלחה במבחני רישוי, הרופא יכול להיקרא "מומחה פה ולסת". מדובר על התמחות מורכבת מאוד הכוללת ידע וניסון רב כולל בכירורגיה, רפואת שיניים, ועוד.

למה ביקורת אצל רופא שיניים כללי לא תמיד מספיקה?

רופא השיניים הכללי הוא "התחנה הראשונה" שלנו בכל הנוגע לבריאות השיניים. הוא הרופא אליו אנחנו ניגשים לביקורות שנתיות, לביצוע הליכים פשוטים כמו ניקוי שיניים עמוק או סתימה. אך מקצועי ומנוסה ככל שיהיה, בדומה לרופא המשפחה בקופת החולים, רופא השיניים הכללי לא מוסמך ומוכשר לאבחן ולטפל בבעיות מורכבות יותר ולמצער יכול גם שלא לראות את קיומה של בעיה, בשל העובדה שזה לא חלק מעבודתו והכשרתו. לכן, כמו ברפואה הכללית, גם ברפואת שיניים קיימות התמחויות למשל אורתודונטיה (התמחות ביישור שיניים), התמחות בטיפולי שורש, פריודונטיה (התמחות בחניכיים) וכירורגיה דנטלית. המומחה בעל ההכשרה, הניסיון והידע הנרחב ביותר ברפואת השיניים (ומעבר) הוא מומחה פה ולסת. לכן, ביקורת אצל רופא שיניים לא תמיד מספיקה כדי לאבחן נכונה מצבים שונים הקשורים לשיניים, ללסתות ולמבנים אחרים בפנים ובצוואר. רק מומחה פה ולסת מחזיק בניסיון והידע הנדרש לכך.

מתי מומלץ לגשת לביקורת אצל מומחה פה ולסת?

באופן כללי, לכל אחד מומלץ לגשת לבדיקה אצל מומחה פה ולסת מפעם לפעם ולו כדי לשלול את קיומם של מצבים בריאותיים שקשה לאבחן אחרת. בנוסף, מומחה פה ולסת מאבחן ומטפל במקרים הבאים:

  • עקירה כירורגית – עקירת שן שרופא השיניים הכללי לא יכול לעקור למשל שן שבורה, שן בינה כלואה, שן שנמצאת סמוך לעצב וכדומה.
  • אם מופיעים נגעים בחלל הפה למשל ציסטה או גידולים קטנים.
  • ביצוע השתלות שיניים – השתלות שיניים במגוון שיטות כולל עבור מי שבעבר נדחה על ידי רופאי השיניים שמועמד לא מתאים להשתלה.
  • ניתוחים חניכיים כולל השתלת חניכיים.
  • הליכים כירורגיים כמו השתלת עצם והרמת סינוס.
  • בלוטות הרוק – הפרעה במערכת יצירת הרוק, הסרה של אבנים בבלוטות הרוק וכדומה.
  • ניתוחים אורטוגנטיים – ניתוחים לשינוי מבנה הלסתות ועצמות הפנים, בעיקר לתיקון מומים מולדים.
  • בשל חשד או ממצא אונקולוגי בחלל הפה (למשל לביצוע ביופסיה).
  • חריקת שיניים.
  • הפרעות נשימה כולל הפרעות נשימה בשינה, נחירות וכדומה.

האם מומחה פה ולסת יכול לתת חוות דעת שנייה לגבי טיפולי שיניים?

בהחלט ואפילו מומלץ מאוד לבקש חוות דעת שנייה (ואפילו שלישית) לפני שמתחייבים לסדרת טיפולי שיניים מורכבים. מי שזקוק לשיקום נרחב של קשת השיניים שלו, מי שסובל מבעיות מורכבות של מערכת החניכיים-שן וכדומה חשוב שיבדוק את כל האופציות העומדות לרשותו. חשוב לזכור שתחום רפואת השיניים נרחב וכולל לא מעט טכנולוגיות מתקדמות, פרוטוקולים לשיקום שיניים ושיטות עבודה שונות. מרבית רופאי השיניים הכלליים עושים עבודה מצוינת אך כשזה מגיע להליכים מורכבים יותר כמו השתלות שיניים מרובות, טיפולי שורש מורכבים (למשל טיפול שורש חוזר) וכדומה עדיף לגשת למומחה לייעוץ וביצוע. המומחיות הגבוהה ביותר בתחום רפואת השיניים היא של מומחה פה ולסת ואכן, הוא הרופא שאליו מומלץ להגיע לקבל חוות דעת שנייה לגבי טיפולי שיניים.

בנוסף, מומחי פה ולסת נתקלים  גם במטופלים שעברו הליכים בצורה לא מקצועית (בעיקר בחו"ל), שנעשו להם טיפולי שיניים שלא הצליחו מסיבות שונות וכאלו שמבקשים לתקן שיקום קיים. מומחה יכול לא רק לאבחן את הסיבה לכישלון ההליך אלא גם להציע פתרונות מגוונים, בהתאם לתקציב המטופל והעדפותיו ולאור ניסיונו המקצועי של הרופא.

למה חשוב כל כך להגיע דווקא למומחה פה ולסת?

בשורה תחתונה, מומחה פה ולסת הוא הסמכות העליונה בתחום רפואת השיניים וכל מערכת הפה והלסתות, הפנים והצוואר. בעוד שמומחים אחרים מתמקדים באזור ספציפי כמו למשל עיניים או אף אוזן גרון הרי שלמומחה פה ולסת הסתכלות רחבה מאוד ויכולות אבחון הכוללות גם את חלל הפה ומערכת השיניים, תחום אליו לא ניגשים ברפואה הכללית (רופאים לא לומדים רפואת שיניים כחלק מהכשרתם). בכל מצב בו ישנו חשד או אובחן ממצא כלשהו בחלל הפה והאיברים הסמוכים לו (בלוטות הרוק למשל, בלוטות הלימפה בצוואר, רקמות רכות בפנים וכד') האדם אליו פונים לייעוץ, אבחון וטיפול הוא מומחה פה ולסת.