שיניים רקובות

אין הרבה איברים שעומדים בפני כל כך הרבה סכנות ואיומים כמו השיניים שלנו. השיניים נדרשות להפעיל לחצים אדירים בכל יום כדי ללעוס ולעבד את המזון שאנחנו מכניסים לגופנו, הן מועדות לפגיעות ולשברים – בעיקר כשאנחנו נחבלים בפנים או אוכלים דברים קשים, ואם כל זה לא מספיק – יש כל כך הרבה מחלות שיכולות לפגוע בהן ולהרוס אותן.

בפה שלנו יש מספר בלתי נתפס של חיידקים – חלקם טובים ודווקא מועילים לבריאות שלנו ואחרים יכולים להזיק ולגרום לדלקות חניכיים ולעששת. הרגלים נפוצים שמהווים חלק בלתי נפרד משגרת החיים של רבים מאיתנו מגבירים את הסיכון הזה ומאיצים את הרס השיניים. בואו נכיר כמה מהנפוצים ביותר שבהם כדי להבין איך לשפר את השמירה על האיבר הכל כך חשוב הזה בגופנו:

 1. העישון הורג – גם את השיניים

מחקרים מראים שכשליש מהאנשים שמעשנים סובלים מהצהבה של השיניים ברמה כזו או אחרת. הנתון הזה, אם תהיתם, עומד על כ-15 אחוזים כשמסתכלים על כלל האוכלוסייה. הניקוטין, לצד כימיקלים מזיקים אחרים המצויים בסיגריה, גורמים להכתמה של השיניים ומשפיעים על הגוון שלהן. ואם חשבתם שסיגריות אלקטרוניות יצילו אתכם מההשפעה הזאת – מומחים מזהירים שהניקוטין גורם להשפעה דומה גם שצורכים אותו באידוי או בלעיסה.

2. בגלל המשקאות המעוררים והמשכרים

מי מאיתנו לא אוהב קפה שחור, יין אדום או תה ירוק? אז המשקאות הצבעוניים האלו אמנם נחשבים פופולריים בכל העולם – אך דווקא השיניים שלנו, מסתבר, פחות מחבבות אותם. צריכה מוגברת של משקאות אלו עלולה להגביר את הסיכון להכתמה של השיניים. זה לא אומר שאתם צריכים לוותר עליהם לגמרי כדי להגן על השיניים – אך אם אתם מאוד אוהבים אותם – כדאי להקפיד על צחצוח שיניים וניקוי עמוק אצל השיננית כדי למנוע הכתמה.

3. גם מאכלים בריאים יכולים לפגוע בשיניים

יש המון מאכלים שיכולים לפגוע בשיניים ולהגביר את הסיכון לעששת ולדלקות חניכיים. מאכלים אלו כוללים כידוע ממתקים, שוקולדים ומאכלים אחרים שמלאים בסוכר פשוט או עמילן. עם זאת, גם לא מעט מאכלים שנחשבים טובים לבריאות יכולים להגביר את החומציות בפה בצורה שיכולה גם לפגוע בשיניים. לדוגמה, פירות הדר מצוינים לבריאות הגוף, אך יכולים להעלות את רמת החומציות בפה ולפגוע בשיניים כשאוכלים הרבה מהם. זה נכון גם למאכלים בריאים אחרים כמו עגבניות, דובדבנים, רימונים וסלק.

4. שימו לב לתרופות מרשם

חלק מהתרופות שניתנות במרשם רופא עלולות להשפיע על מערכות שונות בגוף וגם על השיניים. חשוב לשים לב לנטילת תרופות ללחץ דם גבוה, לטיפול במחלות בכבד או לטיפול באלרגיה. כל אלו עלולות להשפיע על צבע השיניים ועל הסיכון שלהן להירקב או להיפגע. בכל מקרה, חשוב להבין מהרופא את מלוא ההשפעות של התרופות האלו ולהיות במעקב גם במרפאת השיניים בזמן הטיפול. זה נכון בייחוד לאנשים שחולים בסרטן ועוברים טיפולים כימותרפיים.