יישור שיניים שקוף


התקדמות רפואת השיניים והאורתודנטיה בשנים האחרות הובילו לפיתוחו של גשר שקוף ליישור שיניים – דיסקרטי, פשוט לשימוש ואסתטי. שלא כמו גשר "קוביות" מתכת רגיל, כאן אין קיבוע של הגשר לשיניים אלא שימוש בפלטות (קשתיות) שקופות ש"מתלבשות" על השיניים וניתנות להסרה בכל רגע. הקשתיות מיוצרות למידותיו האינדיבידואליות של המטופל ושלבי הטיפול תוך שימוש בטכניקות הדמיה ממומחשבות. כל מה שהמטופל צריך לעשות הוא להרכיב אותן 20 שעות ביממה ולהגיע למרפאה להחלפת קשתית לפי הוראותיו של הרופא. הקשתיות בלתי מורגשות, כמעט בלתי נראות וקלות מאוד לשימוש.

ד"ר איל כצהנדלר
ד"ר איל כצהנדלר מומחה ליישור שיניים במרפאה

מהן השיטות השונות ליישור שיניים שקוף?

אינויזליין – קשתיות שקופות

כשאנו אומרים יישור שיניים שקוף הכוונה היא בדרך כלל לשיטת אינויזליין – קשתיות שקופות. הרעיון מאחורי השיטה היא החלפה הדרגתית של קשתיות המותאמות אישית לכל מטופל כשכל קשתית היא שלב נוסף בטיפול. את הקשתיות מייצרים למעשה ללא מגע יד אדם – התכנון והייצור נעשה על ידי תוכנה ייעודית בדומה להדפסת תלת ממד. שלא כמו גשר מסורתי, אין צורך בהדבקת הקשתיות והן ניתנות להסרה בכל זמן ללא קושי. היתרון הגדול ביותר שלהן הוא כמובן העובדה שהן שקופות וכמעט בלתי ניתן לראות אותן, בטח אם לא יודעים מראש שהן שם, ולכן מתאימות במיוחד ליישור שיניים למבוגרים. משל הטיפול קצר יחסית לשיטות אחרות שכו מדובר על טיפול ממוקד במיוחד, נוח, לא מורכב לא למטול ולא לרופא השיניים ובאופן כללי יש לו תוצאות מצוינות במרבית המקרים.

גשר "שקוף"

בנוסף לגשר קשתיות שקופות, ישנה אופציה של גשר מסורתי העשוי מחומרים פחות בולטים, בעיקר חרסינה. במקרה הזה, הגשר אמנם לא שקוף לחלוטין כמו בשיטת הקשתיות השקופות אך התוצאה בהחלט יותר דיסקרטית ופחות בולטת. הרעיון מאחורי גשר מסוג זה הוא שילוב של דיסקרטיות הטיפול עם אפקטיביות גם במקרים בהם שיטות כמו אינויזליין אינן מתאימות (פרטים על החסרונות של גשר שקוף בהמשך). גשר מסוג זה עשוי באותו אופן כמו גשר מסורתי אך הסמכים ("קוביות"), הרצועות והגומיות שמרכיבות אותו עשויים מחומרים פחות בולטים. כך למשל, הסמכים עשויים חרסינה לבנה ולכן משמעותית פחות בולטין לעין לאומת סמכים ממתכת. כאמור, מדובר בסוג של פשרה בין גשר סטנדרטי לבין יישור שיניים שקוף.

למי מיועד יישור שיניים שקוף?

התשובה הקצרה היא, לכל מי שמעוניין לעבור יישור שיניים בדרך דיסקרטית ואסתטית במיוחד. השיטה מתאימה במיוחד למבוגרים שזקוקים ליישור שיניים אך נרתעים משימוש בגשר מתכת בולט וקבוע. עבור נערים ונערות צעירים, ישנו חן מסוים בגשר לשיניים, אך למבוגרים הוא עלול להיות מקור למבוכה. לכן, שימוש בגשר שקוף, כמעט בלתי מורגש ובלתי נראה הוא הפתרון הטוב ביותר.

מה היתרונות של יישור שיניים שקוף?

ליישור שיניים עם גשר שקוף מספר יתרונות בולטים מאוד:
• דיסקרטיות – היתרון הגדול והברור ביותר. הגשר כמעט בלתי נראה, אם לא תספרו למי שעומד מולכם שיש לכם גשר שקוף סביר להניח שהוא לא ישים לב. בנוסף, הגשר השקוף לא משפיע על הדיבור או על ייצור רוק בחלל הפה.
• נוחות והיגיינה – היכולת להוציא את הקשתית לפני אכילה ושתיה ולמטרת צחצוח השיניים מבטיחה לכם שיניים נקיות, אסתטיות, ללא שארי מזון וכתמים. כמה מתופעות הלוואי הפחות נעימות של גשר "רגיל" היא הנטייה של מזון להיתקע בו, צחצוח שיניים מאוד מוגבל וקשה ופיתוח בעיות חניכיים ועששת ברמה מוגברת (בגלל יכולת מוגבלת לנקות את השיניים). כל אלו לא קיימים כלל עם הגשר השקוף.
• טעויות אנוש – הסיכוי לתקלות בתהליך היישור כמעט אפסי שכן כל התהליך כולו מתוכנן על ידי תוכנת מחשב ייעודית. עם הרכבה של גשר רגיל יתכנו תקלות שמקורן בטעות אנוש.
• טיפול קצר – טיפול בן 12 חודשים נחשב לארוך בשיטה זו.
• טיפול ממוקד ואפקטיבי – ייצור הקשתיות תוך שימוש בטכנולוגיות הדמיה מתקדמות מבטיחות שכל שן ושן תזוז בדיוק לאן וכמה שהרופא יחליט. תהליך הייצור של הקשתית מאפשר רמת דיוק גבוהה מאוד.

האם יש חסרונות? תופעות לוואי?

ליישור שיניים בשיטת הגשר השקוף אין תופעות לוואי מיוחדות למעט תחושת אי נוחות קלה עם תחילת הטיפול שעוברת לאחר מספר ימים. מעבר לכך, הטיפול אינו כואב, לא משאיר כתמים על השיניים, לא פוגע בשום צורה בחלל הפה ויש לו אחוזי הצלחה ושביעות רצון גבוהים.
עם זאת, במידה ואתם שוקלים לעבור יישור שיניים בשיטה זו חשוב שתדעו שיש לה גם כמה חסרונות. ראשית, המחיר של יישור שיניים שקוף יקר יותר משיטות אחרות. שנית, היא אינה מתאימה למי ששינייו מרווחות ברווח של מעל 6 מ"מ ולא תמיד תתאים למקרים מורכבים במיוחד.
שלישית, היא דורשת מידה רבה של אחריות מצד המטופל. על המטופל לזכור להוציא את הקשתית בזמן אכילה ושתיה, לנקות ולטפל בה לפי ההוראות של היצרן, להרכיב אותה חזרה בכוחות עצמו בכל פעם וכמובן – לא לאבד אותה. לכן שיטה זו לא מתאימה לילדים צעירים ולמבוגרים שלא יכולים לשאת במידה רבה של אחריות אישית.

האם יש חסרונות ליישור שיניים עם גשר שקוף?

יישור שיניים שקוף לא מתאים לכל מקרה – שיטה זו לרוב לא תתאים למי שיש בעיות מנשך או למקרים מורכבים של יישור שיניים. באופן כללי, היא אינה מתאימה למי שיש לו רווח של מעל 6 מ"מ בשיניו. עם זאת, ניתן במקרין מסוימים להתחיל יישור שיניים עם גשר מסוג אחר ולהמשיך עם גשר שקוף לאחר תקופה מסוימת. כמובן שמהלך הטיפול הכולל על כל שלביו יתוכנן מראש על ידי רופא השיניים יחד עם המטופל בהתאם לצרכיו, התוצאות הרצויות, גילו ומצבו הבריאותי והאנטומיה הדנטלית הספציפית שלו.

איבוד של קשתית אחת יכול לעכב את הטיפול – מכיוון שהקשתיות אינן דבוקות לשיניים כמו גשר סטנדרטי חשוב מאוד לוודא שלא מאבדים אותן. איבוד או פגיעה בקשתית אחת יכול לעכב את הטיפול כי לא ניתן לייצר אותן מידית במרפאת השיניים. רופא השיניים יצטרך לערוך מדידת מחדש ולשלוח את הבקשה לייצור הקשתית למעבדה חיצונית שמורשית בתחום. כמובן שהתהליך אורך זמן ועשוי לעכב את משל הזמן הכולל של הטיפול.

דורש מידה רבה של אחריות – מכיוון שצרי להרכיב את הרשתיות כ-20 שעות ביממה, לזכור להוציא אותן בזמן אכילה ושתיה, לנקות אותן לפי הוראות הרופא וכמובן לא לאבד אותן, נדרשת מידה רבה של אחריות אישית מן המטופל. מסיבות אלו בדיוק, שיטת הקשתיות השקופות אינה מתאימה לכל מטופל, במיוחד לא לילדים צעירים או מי שאינו מסוגל מסיבות שונות, לקחת אחריות רבה על הטיפול.

מחיר – לבסוף, יישור שיניים שקוף יקר יותר משיטות מסורתיות הן בשל תהליך הייצור של הקשתיות והן בשל העובדה שמדובר בטכנולוגיה חדישה. עבור מי שהאסתטיקה חשובה לו במיוחד ומתאים לשימוש בשיטה אינויזליין היא בהחלט אופציה מצוינת, אם כי אמור, ישנן שיטות פחות יקרות.

האם יש הגבלות כלשהן בזמן הטיפול?

אחד היתרונות הגדולים של הגשר השקוף הוא העובדה שניתן (וצריך) להוציא אותו לפני שתיה ואכילה. לכן, אין למעשה הגבלות על סוגי המזון שאפשר לצרוך בזמן הטיפול. אפשר להמשיך ולאכול כרגיל לחלוטין מבלי לחשוש ממזון שנתקע בגשר, מהכתמה של השיניים או מפגיעה בגשר. בנוסף, אפשר לשתות משקאות קרים שאינם מכתימים מבלי להוציא את הקשתית.
עם זאת, ישנם כמה אמצעי זהירות שכדאי לשים לב אליהם. כך למשל חשוב לא לשתות משקאות חמים (אפילו מים חמים במיוחד) מחשש לעיוות הקשתית ולא להשתמש בשיניים למטרות כמו פתיחת אריזות. הקשתיות אמנם עשויות מחומר פולימרי קשיח מאוד אך אין סיבה לבחון את עמידותו.

תשובות לשאלות נפוצות:

כמה עולה יישור שיניים שקוף?

המחיר של יישור שיניים שקוף תלוי במידה רבה בצורך הטיפולי, משך הטיפול ומורכבותו. ככל שהטיפול נמשך זמן רב יותר ויש צורך לייצר מספר גדול יותר של קשתיות כך המחיר יעלה.

האם יישור שיניים עם גשר שקוף כואב?

המטרה של יישור שיניים, כל יישור שיניים היא להזיז את השיניים לאט לאט למיקום חדש. מטבע הדברים, התזוזה עשויה להיות מלווה באי נוחות מסוימת. ישנם מטופלים המדווחים על תחושת אי נוחות ולחץ עם תחילת הטיפול ובהחלפה של קשתיות. מדובר בתופעה טבעית לגמרי שעוברת מעצמה לאחר מספר ימים.

האם יש אלטרנטיבות טובות ליישור שיניים שקוף?

האלטרנטיבה הפשוטה ביותר היא כמובן גשר "קוביות" ממתכת, הגשר המסורתי שכולנו מכירים. אך עבור מי שמבקש לעבור יישור שיניים באופן דיסקרטי יותר סוג זה של גשר לא מתאים מכיוון שהוא בולט מאוד. לכן, פותחו שיטות כמו גשר עם סמכים לבנים מחרסינה, גשר לינגואלי (מורכב על החלק הפנימי של השיניים הפונה אל הלשון) ואחרים. למרות שסוגים אלו של גשרים ליישור שיניים אכן פחות בולטים לעיין הם לא בלתי נראים. שלא כמו הגשר השקוף, ניתן להבחין בהם בזמן אכילה, דיבור וחיוך. עבור מי שיישור שיניים עם פלטות שקופות לא מתאים עבורו פתרונות ביניים אלו בהחלט יכולים לספק תוצאה טובה. אך עבור מי שיכול להיעזר בשיטת אינויזליין ליישור שיניים והאסתטיקה היא שיקול מרכזי עבורו מומלץ לבחון את האופציה בחיוב.