טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

רוב טיפולי השיניים מבוצעים תחת הרדמה מקומית בזריקה. עם זאת, רפואת השיניים מציעה טיפולים גם ברמות שונות של טשטוש ועד לכדי הרדמה מלאה. מהי הרדמה מלאה? למי מיועדים טיפולי שניים בהרדמה מלאה?

מהי הרדמה מלאה?

הרדמה מלאה, או הרדמה כללית היא למעשה יצירת חוסר הכרה בערת תרופות. המטרה היא לגרום לשיתוק שרירי הגוף, השראת שינה עמוקה ורפיון מלא. הרדמה מלאה נהוגה במגוון רחב מאוד של ניתוחים. מכיוון שהרדמה מלאה גורמת לשינה עמוקה ושיתוק שרירים מלא היא נעשית בשילוב מכשור תומך נשימה, בבית חולים או מרפאה מורשית לכך, עם צוות רפואי מלא ועל ידי רופא מרדים בלבד.

מה ההבדל בין סדציה (טשטוש) לבין הרדמה מלאה?

סדציה, או "טשטוש" הוא בעצם הרגעה ללא הרדמה מלאה. ישנם כמה סוגים שונים של סדציה החל ממתן תרופת הרגעה או גז צחוק ועד לסדציה בעירוי. בסדציה המטופל נשאר ברמות משתנות של ערות ומודעות למתרחש סביבו בהתאם לסוג החומר ושיטת הסדציה. בסדציה עמוקה הגוף ישן ומרבית המטופלים לא זוכרים דבר לאחר תום הטיפול. עם זאת, אין צורך בציוד תומך נשימה מכיוון שסדציה לא משפיעה על שרירי הגוף, היא טשטוש הכרתי. לאומת זאת, הרדמה מלאה גורמת לשיתוק שרירי הגוף באופן מלא כולל שרירי הנשימה. לכן, היא נעשית אך ורק תוך שימוש בציוד תומך נשימה בבית חולים או מרפאה הערוכה לכך.

למי מיועדים טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

  • ילדים צעירים במיוחד – ילדים שלא ניתן להשיג את שיתוף הפעולה שלהם ונדרשים לעבור טיפולי שיניים כגון עקירה, טיפול שורש, סתימה וכד'.
  • ניתוחים מורכבים – כאשר רופא השיניים מזהה צורך בהרדמה מלאה בשל מורכבות הניתוח. כמו כן, בניתוחים כגון הרמת סינוס, השתלות שיניים מרובות וכד' ישנה אפשרות של הרדמה מלאה.
  • חרדה דנטלית – חרדה מטיפולי שיניים נפוצה מאוד, מרבים המטופלים יכולים להסתפק בהרדמה קלה כגון בגז צחוק או תרופת הגעה. אך ישנם מטופלים הסובלים מרמה גבוהה מאוד של חרדה עד הימנעות מוחלטת מטיפול גם כשהוא נחוץ מאוד. עבור מטופלים אלו, הרדמה מלאה היא אפשרות מצוינת העוזרת להתמודד עם החשש מהטיפולים.
  • סבילות גבוהה להרדמה מקומית – בכ-3% מהאוכלוסייה ישנה סבילות גבוהה להרדמה מקומית, כלומר, חומרי ההרדמה אינה משפיעים. הדבר נפוץ למשל במי שלוקח תרופות הרגעה באופן קבוע או במטופלים הנוטלים תרופות פסיכיאטריות מסוימות.
  • במטופלים הסובלים מנכות פיזית שלא מאפשרת לשכב ללא תנועה למשל פרקינסון, שיתוק מוחין וכד'.
  • במטופלים בעלי רפלקס הקאה מפותח מאוד.
  • אנשים עם מוגבלות נפשית.

האם כל אחד יכול לעבור טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

כל עוד אין מניעה רפואית לעבור הרדמה מלאה, עקרונית כל אחד יכול לבחור לעבור טיפולי שיניים בהרדמה כללית. עם זאת, טרם המלצה לטיפולך בהרדמה כללית, רופא השיניים יציע אלטרנטיבות כגון הרדמה בסדציה או שימוש בשיטות הרדמה קלות יותר כמו גז צחוק.

איך זה מרגיש?

הרדמה מלאה מרגישה כמו שינה עמוקה ללא חלומות עבור רוב המטופלים. כמה שניות לאחר קבלת חומר ההרדמה הגוף נכנס לשינה, בזמן זה לא מרגישים דבר, לא כאב, לא חרדה, אין כל מודעות למה שמתרחש – פשוט ישנים. הדבר הבא שזוכרים הוא את ההתעוררות מההרדמה. ישנם אנשים שחווים בחילה או כאבי ראש, סחרחורת קלה וכד' כשעה-שעתיים לאחר ההרדמה. מעבר לכך, אין כל זיכרון מטיפול השיניים עצמו ולאחר כמה שעות, חומרי ההרדמה מתפוגגים לחלוטין ולא צפויות כל תופעות לוואי. טיפולי שיניים בהרדמה מלאה נחשבים להליך בטוח, כזה שעוזר למטופלים רבים להימנע מחרדה דנטלית ולעבור טיפולי שיניים בקלות.