מתגברים על פחד דנטלי

ילדים רבים נתקפים בבהלה בכל פעם שהם נדרשים לבקר במרפאת השיניים. במקרים רבים ההורים צריכים "לעבוד" על הילד כדי לגרום לו להגיע למרפאה בלי מלחמות – וגם זה לא תמיד עובד כשהוא מגלה מה באמת קורה בפועל. אולי יפתיע אתכם לגלות שהפחד הזה לא בדיוק נעצר בילדות – ורבים "סוחבים" אותו איתם גם בגיל מבוגר – לעיתים אפילו לכל החיים.

אם גם אתם סובלים מהפחד הזה או מתמודדים עם ילד שמסרב להגיע למרפאת השיניים – חשוב להבין שזה טבעי לגמרי. אתם ממש לא היחידים ואפשר לחלוטין להבין את החשש. כעת ננסה לעזור לכם להפיג את הפחד הזה – או לכל הפחות להחליש אותו במידה ניכרת.

למה אנחנו מפחדים מרופאי שיניים?

לפחד יש נטייה להתקבע בשלב כלשהו בחיים, בעיקר בילדות, כאשר הוא הולך ומתעצם עם השנים כל עוד לא מטפלים בו או מתמודדים איתו. כל אחד מאיתנו מכיר אנשים שעברו טיפולי שיניים, חלקם אף משתפים בסיפורים על כאב, אי נוחות או מצבים מורכבים שהם נדרשו להתמודד איתם. הסיפורים האלו מגבירים את גובה הלהבות ויכולים לייצר פחד – אפילו אם מעולם לא חווינו בעצמנו את התחושות האלו.

בנוסף, ילדים רבים עוברים טיפולים כמו סתימות חורים בשיניים, שהם די פשוטים, אך בעיניים של ילד הם עלולים להיות מבהילים מאוד – ולזיכרונות כאלו יש נטייה כאמור להתעצם עם השנים – עד שהם יוצאים מפרופורציה.

אז איך מנצחים את הפחד?

בגלל שהפחד מרופאי שיניים הוא כל כך נפוץ – יש גם המון דרכים להתגבר עליו. הדבר החשוב ביותר שיש לעשות בהקשר הזה הוא לא להתעלם ממנו. חשוב להבין שיש כאן אתגר שצריך לפתור – ולעדכן את צוות המרפאה כדי שנמצא ביחד את האסטרטגיה הטובה ביותר לנצח את התחושות הלא נעימות האלו.

בעידן שלנו, טיפולי השיניים הם יעילים יותר וכואבים פחות. הטכנולוגיות החדשות שנכנסו למרפאת השיניים יכולות להפחית במידה דרמטית את הכאב ואת התחושות הלא נעימות שמתקבעות בזיכרון ומעצימות את החרדה.

לדוגמה, אנחנו במרפאה עושים שימוש בהרדמה ממוחשבת – שיטה חדשנית לפיזור איטי והדרגתי של חומר ההרדמה – בצורה שכמעט לא מרגישים אותה. מטופלים רבים מדווחים שהשיטה הזאת הופכת את התהליך כולו לנעים הרבה יותר ומפחיד הרבה פחות. לאחר ההרדמה, המטופל כמובן לא סובל משום כאב – כך שכאשר עוברים את המשוכה של ההרדמה – הכול הופך להיות הרבה פחות מאיים.

בנוסף, אנחנו במרפאה מבינים שאין תחליף לרגישות, לאמפתיה ולסבלנות של הרופא, בייחוד למטופלים שחוששים מההליך. לכן אנחנו מקפידים לטפל בכל מי שמגיע אלינו במלוא הרגישות – בייחוד כאשר מדובר בפחד מרופא השיניים.

ואם אתם מתמודדים עם ילדים שחוששים – נסו להביא אותם למרפאה לא רק לטיפולים לא נעימים. פסיכולוגים מדגישים שכך המוח שלהם לא יקשור באופן מיידי את מרפאת השיניים עם כאב – מה שיאפשר להם עם הזמן לבנות מערכת יחסים בריאה יותר עם התחום עם העולם הזה.