שתלים דנטלים קצרים

שתלים דנטלים קצרים מהווים פתרון במקרים שבהם לא ניתן להשתמש בשתלים סטנדרטיים. הרכבה של שתלים דנטלים קצרים נחשבת לפחות פולשנית והיא אינה מצריכה הליכים נוספים כמו השתלת עצם. שתלים אלה מתאימים לשימוש במצבים של חלל קטן יותר וכאשר עולה הצורך להחליף שיניים קטנות יותר כמו השיניים החותכות.

שתלים דנטלים קצרים – למי זה מיועד?

שתלים האלה מתאימים למטופלים שלא ניתן לבצע אצלם השתלה תוך שימוש בשתלים סטנדרטיים. מצבים אלה כוללים מטופלים בעלי מסה נמוכה של עצמות בלסת שיתמכו בשתל ואף למטופלים אשר מנסים להפחית ממידת הפולשנות ותחושת הכאב אלא אם כן מדובר בהליך הכרחי. שתלים דנטלים קצרים הם לרוב מחצית מגודלם ואף פחות משתל דנטלי סטנדרטי ולכן הפרוצדורה נחשבת לקלה יותר ופחות כואבת (ההליך אינו מצריך גם כמות מסת עצם לסת שנדרשת בהשתלת שיניים מסורתית). שתלים דנטלים קצרים מתאימים לאנשים מבוגרים שאיבדו שיניים בעקבות טראומה או מחלות פה שונות והם נחשבים לפתרון טוב יותר מגשרים או שיניים תותבות מסורתיות. רופאי השיניים בוחרים להשתמש בשתלים אלה כאשר מדובר במטופל בעל מבנה פה צר או שיניים קטנות, כאשר יש צורך לבצע החלפה של השיניים הקדמיות או שיניים שממוקמות בחלל יחסית צר. השתלים מקובעים בעצם של הלסת כמו בהליך השתלה סטנדרטי והם מונעים התפתחות של בעיות שיניים נוספות או שינוי במבנה עצם הלסת.

יתרונות של שתלים דנטלים קצרים

ההרכבה של שתלים דנטלים קצרים היא כאמור מהירה וקלה יותר ביחס לשתלים סטנדרטיים, היא אורכת כחצי שעה ולרוב אינה מצריכה ניתוח נוסף. הליך זה אינו מצריך ביצוע חתך בחניכיים או תפרים ולכן הוא נחשב לפחות פולשני ותהליך הריפוי הוא יחסית קצר כיוון שנדרש פתח יחסית קטן על מנת להרכיב את השתלים. אחד היתרונות הבולטים של שתלים דנטלים קצרים הוא שמידת האי נוחות של המטופל יחסית מעטה ונמשכת רק מספר ימים לעומת השתלה מסורתית שלאחריה המטופל יכול לחוות תחושת אי נוחות ואף כאב לזמן ארוך יותר. שתלים דנטלים קצרים יכולים להיות גם זולים יותר כיוון שמשתמשים בפחות חומר וההליך פשוט ומהיר יותר. הרכבה של שתלים דנטלים קצרים לרוב אינו מצריך השתלת עצם כיוון שהשתלים קטנים יותר וניתן למקם אותם בלסת גם כאשר מסת העצם יחסית קטנה. יתרון נוסף הוא המראה האסתטי יותר שניתן להשיג באמצעות שימוש בשתלים דנטלים קצרים.

איך ההליך מתבצע?

לפני ביצוע ההשתלה, רופאי השיניים יבצע צילום רנטגן מפורט על מנת לתכנן את הפרוצדורה ולוודא שהשתלים מורכבים במיקום נכון ומדויק. בשלב הראשוני, רופאי השיניים השתמש במעין מקדחה קטנה על מנת ליצור חור קטן בחניכיים. ההשתלה עצמה מתחילה בהחדרה של עמוד שעשוי מטיטניום מתחת לחניכיים שתפקידו יהיה לחבר את השן אל עצם הלסת. עמוד זה מחוזק אל עצם הלסת ולאחר מכן מבצעים את החיבור של השתל הדנטלי. בניגוד להליך השתלת השתלה סטנדרטי, אין צורך בהרכבה של חתיכת מתכת נוספת שתאבטח את השתל אל החניכיים כיוון שמדובר בשתל דנטלי קצר. השתל הדנטלי יהיה בולט מעל קו החניכיים, אך הרופא יבצע התאמה של המיקום ויוודא שהשתל צמוד ויציב במקומו.

תהליך ההחלמה

בימים הראשונים שלאחר הליך הרכבת שתלים דנטלים קצרים מומלץ להימנע מצריכה של מזונות קשים ללעיסה ואף דביקים ולשמור על תזונה רכה יותר. ימים אלה יכולים להיות מלווים בתחושה אי נוחות אך לרוב המטופל יכול לחזור לשגרת חייו לאחר יום או יומיים ממועד הניתוח. במידה ובכל זאת קיימת תחושת כאב שנמשך יותר ממספר ימים, יש להתייעץ עם רופאי השיניים.