כתרים לשיניים

טיפול באמצעות כתרים לשיניים מוכרים לכולנו ופופולריים בקרב רבים מאיתנו. למעשה, כתרים לשיניים מכתרים את השן ומחליפים את כותרת השן הפגועה. טיפולי כתרים לשיניים יכולים להתבצע בלסת התחתונה או העליונה, ובשיניים קדמיות או בשיניים אחוריות.

הכתרים הם יחידה מלאכותית שמטרתם לתקן את התפקוד של השן הפגועה כתוצאה מחבלה או ריקבון ולהקנות לחלל הפה של המטופל נוחות ומראה אסתטי. על פי רוב הכתר הוא השלב האחרון בטיפול הכולל של שן הרוסה ורקובה, לאחר שבוצע בה טיפול שורש והתקנת מבנה.

מרבית הכתרים לשיניים עשויים ממתכת פנימית בתוך הכתר ומחרסינה חיצונית מחוצה לו, ולכן זוכים לכינוי "חרסינה מאוחה למתכת". כמובן, שקיימים הבדלים מהותיים בין סוגי הכתרים השונים הן ברמת האיכות התלויה בסוג החומר ממנה מורכב הכתר, והן ברמת האסתטיות וההתאמה לחלל הפה.

המתכות הפשוטות כגון: מתכות בסיס ומתכות לא אצילות שעלולות להחליד כתוצאה מחומציות ורטיבות. לחילופין, המתכות הטובות והאיכותיות יותר המכונות "מתכות אצילות" עשויות מטיטניום, זהב, פלטינה ופלדיום – והן לא צפויות להחליד בעתיד.

אם כן, כתרים לשיניים נמדדים באיכותם הגבוהה על פי אחוזי המתכת האצילה ממנה הם מורכבים, כאשר ישנו כלל פשוט בכתרים לשיניים שעשויים מחרסינה מאוחה למתכת אשר לפיו ככל שאחוזי המתכת האצילה גבוהים יותר כך הכתר נחשב לאיכותי יותר. החלדת הכתר עלולה לגרום לדלקות חניכיים כרוניות בעקבות החלודה במתפוררת בחלל הפה.

סוגי כתרים לשיניים: בין כתרים מתכתיים לכתרים נטולי מתכת

בשנים האחרונות תחום הכתרים לשיניים עבר תמורות רבות, וכיום כתרים נטולי מתכות צוברים תאוצה. כתרי זירקוניה וחרסינה, כתרי חרסינה טהורה וחרסינה דחוסה הופכים ליותר ויותר פופולריים ותופסים את מקומם של כתרים לשיניים שעשויים מחרסינה מאוחה למתכת. כתרים נטולי מתכות נחשבים לכתרים האיכותיים ביותר שמיוצרים בעזרת טכנולוגיה דיגיטלית חדשנית במטרה להשיג דיוק מירבי, התאמה מיטבית לחלל הפה ומראה טבעי ככל האפשר.

כתרים מחרסינה מאוחה למתכת PFM

כאמור, כתרי חרסינה מאוחה למתכת מורכבים ממספר סוגים:

  • כתרים ממתכת אצילה – עשויה מ-90% מתכת איכותית מפלטינה או זהב.
  • כתרים ממתכת "חצי אצילה" – עשויה מסגסוגת שמכילה בין 25% ל-35% פלדיום.
  • כתרים ממתכת לא אצילה – עשויים ממתכת בסיס פשוטה שעשויה להחליד עם השנים.

חשוב לציין, כתרים לשיניים שעשויים ממתכת לא אצילה עלולים לגרום לתופעות כגון: נסיגת חניכיים, דלקות חניכיים, חשיפת שולי הכתר, פס כהה בחניכיים וריקבון בשן.

כתרים מחרסינה וזירקוניה ללא מתכת

כתרים נטולי מתכת מבטיחים שלא תסבלו בעתיד מחלודה בחלל הפה והם מורכבים ממספר חומרים כגון:

  • כתרים מחרסינה דחוסה – כתרים שעשויים מחרסינה מחוזקת.
  • כתרים זירקוניה וחרסינה – החלק החיצוני של הכתר הוא חרסינה, ובסיס הכתר הוא זירקוניה.
  • כתרים זירקוניה טהורה – כתרים שעשויים ממאה אחוז זירקוניה, כתרים חזקים שמתאימים במיוחד לשיניים אחוריות תומכות.

איך מתבצעת התקנת כתרים לשיניים?

רופא השיניים המומחה נדרש להתאים באופן אינדיבידואלי לכל מטופל ומטופל את הכתר לשן הספציפית. במקרים בהם השן הטבעית נמצאת בחלל הפה, רופא השיניים יבצע השחזה של השן שמיועדת לכתר על מנת להותיר מקום לחומר הציפוי ולהעניק לכתר בסיס יציב ואיתן. לאחר השחזת השן, הרופא מבצע התקנת כתר זמני המיועד עד למועד התקנת הכתר הקבוע. רופא השיניים שולח את מידות השן המדויקות למעבדת שיניים ונתונים כגון: העתק של השן לאחר ההשחזה, גוון השיניים ומיקום השן בלסת ועוד, וזאת לצורך הכנת הכתר הקבוע למטופל.

במצבים שבהם יש צורך בשחזור שיניים חסרות, יחדיר הרופא לעצם הלסת שתל דנטלי שיחליף את שורש השן ויהיה ניתן להרכיב עליו מבנה ובשלב הסופי כתר קבוע. חשוב להדגיש שלא מומלץ להותיר את השן ללא כתר בפה, מכיוון שהשיניים הסמוכות עשויות לזוז ולשנות את מצב חלל הפה.

טרם התקנת הכתר הקבוע רופא השיניים ינקה את חלל הפה ואזור השן, על מנת ששום דבר לא יחצוץ בין המבנה או השן לכתר. לאחר מכן, יניח את הכתר על השן ויבדוק את התאמתו למטופל, האם הוא מרגיש בנוח עם הכתר – אם הכתר מתאים למטופל הרופא ידביק ויקבע אותו לחלל הפה.

מה ההבדל בין כתרי חרסינה ממתכת וכתרים ללא מתכת?

היתרון הגדול של כתר חרסינה מאוחה מתכת טמון במחירו הנמוך לעומת כתרים נטולי מתכת. בנוסף, כתר לשיניים שעשוי ממתכת אינו דורש טכנולוגיה מתקדמת של חריטה ממוחשבת תלת ממדית, בניגוד לכתר זירקוניה.

אולם חסרונו של כתר המתכת טמון בעובדה שהוא אינו עשוי כמקשה אחת והמתכת עלולה להתפרק מהחרסינה ולהישבר, דבר שיצריך כתר חדש, לעומת זאת, כתר זירקוניה עשוי כמקשה אחת ולכן אינו יכול להתפרק, מה שמעיד על חוזקו ועמידותו לטווח הארוך.

כאמור, כתרים לשיניים שעשויים מזירקוניה מיוצרים בחריטה ממוחשבת שמאפשרת לקבל רמת דיוק גבוהה ביותר. היעדר המתכת מקנה לכתר מראה טבעי, יפה ואסתטי,

כמו כן, באמצעות הטכנולוגיה החדשנית ניתן לבצע התאמה מיטבית לגוון הצבע של השיניים בחלל הפה ואף התאמה מירבית לחניכיים, אשר יזכו להימנע ממראה הפס המתכתי שנובע מכתרים לשיניים שעשויים מחרסינה מאוחה למתכת.

כתרים לשיניים קדמיות: זירקוניה

אם אתם נדרשים בכתרים לשיניים הקדמיות – מומלץ שלא תחסכו באיכות, תשקיעו בעצמכם ותעשו כתר זירקוניה איכותי. כתר זירקוניה מקנה לשיניים מראה טבעי של שן אמיתית לכל דבר – הן מבחינת הצבע והן מבחינת הצורה. בייחוד כשמדובר בחיוך ובמראה האסתטי שלכם, חשוב מאוד שתבחרו בכתר האיכותי ביותר בעבורכם.

קחו בחשבון, שכתר שעשוי מחרסינה מאוחה מתכת לשיניים קדמיות עלול ליצור פס כהה בחניכיים שמקנה מראה לא אסתטי. לא כדאי לקחת את הסיכון הזה כשמדובר בפנים שלכם, בחיוך וברמת האסתטיקה שלכם.