יישור שיניים למבוגרים בכל גיל, ד"ר בביוב , דוקטור אבי בביוב , מרפאת שיניים אבי בביוב

יישור שיניים למבוגרים – יש בכלל דבר כזה?

במילה אחת? ברור! בשונה מבעבר, יישור שיניים למבוגרים הוא אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר כיום בשוק הדנטלי, ויש לא מעט שיטות לבצע אותו. כל הפרטים במאמר הבא

יישור שיניים, או בשמו המקצועי, טיפול אורתודונטי, תפקידו ליישר את השיניים העקומות בפה וליצור מסגרת פה אסתטית ונוחה לתפקוד עבור המטופל או המטופלת. בעבר, יישור שיניים נחשב שנים ארוכות לטיפול המיועד לילדים ובני נוער בלבד, מאחר שבתקופה שלאחר נשירת השיניים החלביות, פעמים רבות השיניים החדשות אינן מתמקמות היטב בפה, בעיקר מבחינה אסתטית. כיום מדובר בטיפול נגיש גם עבור מבוגרים רבים שנדרשים ליישר את שיניים מסיבות שונות.

הסיבות ליישר שיניים אצל מבוגרים

▼ חוסר טיפול אורתודונטי בילדות – בעבר טיפול אורתודונטי לא היה מאד פופולרי, וכך יצא שילדים שגדלו לפני שנים רבות, לא טופלו גם אם היה להם ליקוי שיניים שדרש זאת. סיבה נוספת היא עלותו של הטיפול, שמאחר שהיה לא נהוג, נחשב ליקר מאד ולכן לא אפשרי כלכלית עבור משפחות רבות.

▼ טראומה לחלל הפה – אנשים אשר נפגעו באיזור חלל הפה בדרכים שונות, החל מחבלה בשגגה ועד לתאונת דרכים, עלולים לסבול משיניים שהתעקמו או אף נשרו מהפה, או מתקלה בסגירה של הלסתות עקב פגיעה או התעקמות, ולכן לא פעם פונים לטיפול יישור ישיניים.

מאחר שקיימות שיטות חדשות בשוק ליישור שיניים אשר לא היו קיימות בעבר, יותר ויותר מבוגרים פונים ליישר את השיניים. וכגודל הביקוש – גודל היצע השיטות השונות.

יישור שיניים למבוגרים ד"ר בביוב

יישור שיניים למבוגרים – השיטות השונות 

השיטה הקלאסית – יישור באמצעות גשר ממרכיבים מתכתיים. שיטה זו כבר נחשבת למעט מיושנת היום, בשל הנראות האסתטית הלא נעימה שלה ואורכה – עד כשנתיים.

יישור שיניים פנימי (לינגואלי) – סוג של גשר פנימי בו הקוביות המתכתיות מודבקות על חלקן הפנימי והבלתי נראה של השיניים. אורך הטיפול כאורך השיטה הקלסית המסורתית.

אינויזיליין – שיטת יישור שיניים באמצעות קשתות שקופות, אשר מורכבות מדי שבועיים עד כיסוי מלא של כל הפה. אורכת בין מספר חודשים ועד שנתיים.

יישור איירוק (IROK) – שיטה שמתחרה בשיטת האינוילייזין. בדומה לה, גם שיטה זו מבוססת על קשתות שקופות שמיישרות את השיניים. ההבדל הוא שאיירוק הוא טיפול שנשען על טכנולוגיית לייזר באמצעותה ניתן להציג למטופל או למטופלת כל שלב בתהליך. השיטה אורכת עד כתשעה חודשים.

ציפויים לשיניים – בשיטה זו, השן עצמה אינה מיושרת אלא מצופה בחומר עמיד אשר מייצר נראות ישרה ואסתטית יותר. שיטה זו מקובלת בתחום האסתטיקה הדנטלית ולא בתחום האורתודונטיה, אך יש מרפאות המבצעות את שתיהן – לאחר יישור השיניים ה"רגיל", מתבצע גם ציפוי למראה אסתטי יותר.

השתלת שיניים – מבוגרים בגיל השלישי אשר סובלים משיניים עקומות אך גם רקובות, לא יסתפקו ביישור של השיניים הפגומות בפה, אלא ידרשו לתהליך של השתלת שיניים. בתהליך זה למעשה מורכבת בפה מערכת שיניים חדשה לגמרי של שיניים ישרות, בריאות ואסתטיות.

יישור שיניים למבוגרים? מה השאלה?

ניתן בהחלט להצהיר כי יישור שיניים לקהל מבוגר הוא כבר מזמן לא מדע בדיוני, אלא טיפול זמין ונעים שמשיג תוצאות אסתטיות מוצלחות בכל גיל. שיניים ישרות משנות במידה רבה את נראות הפנים ובפרט את החיוך. טיפול מוצלח של יישור שיניים עשוי להקל גם בתפקוד היומיומי וגם מבחינה אסתטית – להפסיק להתבייש ולחייך בפה מלא בספונטניות.

המלצות על יישור שיניים במרפאתנו בירושלים

לפרטים נוספים על טיפולי אורתודנטיה ויישור שיניים לחצו כאן>>

מהם ההבדלים בין יישור שיניים לילדים ולמבוגרים?

הסיבות לביצוע היישור – בילדים צעירים הסיבות לביצוע יישור שיניים הן גם אסתטיות וגם פונקציונאליות. המטרה היא ליצור קשת שיניים יפה ושמישה ולעזור לילד להימנע ממבוכה ומחוסר נוחות. במבוגרים כמעט במאת האחוזים, יישור שיניים נעשה מסיבות אסתטיות בלבד. מבוגרים שלא עברו יישור בילדות או כאלו ששיניהם נזקקו פתאום ליישור שיניים בוחרים לעבור את ההליך כדי לשמור על אסתטיקה של הפנים.

הטכניקות – עקרונית, יישור שיניים נעשה בכל השיטות גם בילדים וגם במבוגרים. אך ללא ספק מבוגרים מעדיפים יישור שיניים בשיטות כמה שיותר דיסקרטיות כמו קשתיות שקופות או גשר לינגואלי. עם זאת, מי שמוכן להתפשר על אסתטיקה יכול בהחלט לעשות גשר "קוביות" מתכת.

תוצאות וציפיות מן הטיפול – עבור ילדים צעירים, יישור שיניים מצליח לתת תוצאות מצוינות כמעט במאת האחוזים. ככל שהיישור נעשה בגיל צעיר יוצר כך התוצאות מבטיחות יותר כולל במקרים של בעיות מנשך ומיקום לסתות. במבוגרים, ישנן בעיות אורתודנטיות שלא ניתן לתקן על ידי יישור שיניים בלבד (פרטים על דכים בהן כן ניצן לתקן בעיות מורכבות יותר בהמשך) ולכן תיאום ציפיות מאוד חשוב.

האם אפשר לעבור יישור שיניים בכל גיל?

עקרונית, יישור שיניים למבוגרים נעשה עד גיל 35 אם כי בהחלט ישנם יוצאי דופן. כל עוד הבריאות הכללית טובה, האנטומיה הדנטלית מתאימה ליישור שיניים ואין מניעות אחרות לביצוע ההליך ניתן לעשות אותו. חשוב בכל זאת לזכור כי ככל שהגיל עולה כך אפקטיביות הטיפול מורכבת יותר ונדרשת מומחיות גבוהה יותר מרופא השיניים בביצוע הערכה, אבחון וטיפול ליישור שיניים.

יישור שיניים מבוגרים בשיטות דיסקרטיות

עבור מבוגרים, ההחלטה לעבור יישור שיניים יכולה להיות מורכבת בעיקר בשם סיבות אסתטיות. בעוד שבילדים צעירים גשר מתכת בשיניים יכול להיות חינני אפילו, במבוגרים לא מדובר על אביזר אסתטי במיוחד. למעשה, אנשים רבים בוחרים שלא לעבור יישור שיניים בדיוק מסיבה זו. אך למרבה המזל ישנן שיטות ליישור שיניים המתאימות במיוחד למבוגרים כמו למשל קשתיות שקופות בלתי נראות כמעט לחלוטין או גשר פנימי (לינגואלי). בדרך Zו אפשר לעבור יישור שיניים דיסקרטי ואפקטיבי.

האם אפשר לתקן מנח לסתות או מנשך במבוגרים?

הלסתות מסיימות את גדילתן בגילאי הנעורים המוקדמים ולכן שיטות שונות לאיזון מיקום הלסתות אינן יעילות במבוגרים. הסיבה לכך היא שהשיטות הללו מסתמכות על מנגנון הגדילה של עצמות הלסת ומכשור אורתודנטי המשפיע עליו. במבוגרים כאמור, מכיוון שהלסתות סיימו לגדול שיטות אלו אינן יעילות. עם זאת, כן ניתן לתקן בעיות מנשל קלות בעזרת יישור שיניים אך חשוב מאוד לנהל ציפיות במקרים כאלו. עבור מי שסובל ממנח לא נכון של הלסתות המשפיע על תפקוד הלעיסה, הנשימה והאסתטיקה של הפנים ישנה אופציה של ניתוח אוטוגנטי לשינוי המיקום שלהן. מדובר בניתוח לכל דבר ועניין אך עם השפעה ניכרת מאוד, שיפור משמעותי באיכות החיים ופעמים רבות שיפור אסתטי משמעותי ביותר.