אסתטיקה דנטלית

על מנת לשמור על מראה פנים רענן, אסתטי וצעיר חשוב מאוד לשמור בין השאר גם על אסתטיקה דנטלית. כדי לשמור על שיניים אסתטיות יש להקפיד על היגיינה נכונה של חלל הפה והשיניים אך עבור פגמים דנטליים אחרים יש צורך להיעזר ברפואת השיניים. כיצד רפואת השיניים יכולה לעזור לשמור על אסתטיקה דנטלית? מה הקשר בין השתלת שיניים ומראה פנים צעיר? האם ניתן לשפר את נראות הפנים על ידי יישור שיניים בגיל מבוגר? כל התשובות לשאלות אלו ומידע נוסף על אסתטיקה דנטלית בהמשך.

ניקוי והלבנת שיניים לשיפור אסתטיקה דנטלית

אחד ההליכים הנפוצים ביותר לשיפור אסתטיקה דנטלית הוא ניקוי והלבנת שיניים. שיניים לבנות ונקיות הן סימן לבריאות, היגיינה אישית גבוהה ותומכות במראה צעיר ורענן. כדי לשמור על השיניים שלנו לבנות ונקיות חשוב מאוד לשמור על שגרת היגיינה הכוללת:

  • צחצוח שיניים פעמיים ביום
  • שימוש בחוט דנטלי
  • שימוש במי פה
  • ביקורים סדירים אצל השיננית להסרת רובד פלאק מן השיניים

בנוסף, מומלץ להימנע משתיית משקאות המכתימים את השיניים כגון קפה ותה וכמובן להימנע מצריכת מוצרי טבק למיניהם. למרות המאמצים, אסתטיקה דנטלית תלויה לא אחת גם בגורמי תורשה וישנם אנשים אשר שיניהם מושפעות יותר משינוי צבע מאחרים. הלבנת שיניים יכולה לשפר פלאים את המראה הכללי של השיניים שלנו. ניתן לעשות הלבנה במרפאות שיניים או הלבנה ביתית אך יש לקחת בחשבון כי תוצאות הטיפול אצל רופא שיניים מקצועי טובות יותר ומחזיקות לאורך זמן רב יותר. כמובן שהלבנת שיניים אינה קבועה ויש לעבור את ההליך מפעם לפעם על מנת לשמור על תוצאותיו.

אסתטיקה דנטלית וציפוי שיניים

ציפוי שיניים משמש ברפואת השיניים בשני מצבים – כאשר יש צורך להתאים את הצבע של שן "חדשה" (שן עם כתר או לאחר השתלת שיניים) לצבע של השיניים האחרות. ישנן שיטות לציפוי שיניים שמאפשרות התאמה של גוון השן לשיניים הסמוכות לה על מנת לא ליצור הבדל ביניהן ולשמר את האסתטיקה הדנטלית כמה שניתן. השימוש השני הוא ציפוי שיניים לכל השיניים (או רק הקדמיות) על מנת ליצור שיניים ישרות (מבחינת גובה ורוחב, לא מיקומן) ונקיות. הציפוי נעשה במספר דרכים אם או ללא שיוף של השיניים המצופות, בחומרים מרוכבים או על ידי הנחת כתרי חרסינה. לאחר ציפוי שיניים ישנו שיפור אסתטי משמעותי מאוד.

יישור שיניים ואסתטיקה

נהוג לחשוב כי יישור שיניים מוגבל לגיל הילדות והנעורים אך לא פעם, גם מבוגרים נדרשים לעבור יישור שיניים. ישנם מצבים, גם בגילאים מבוגרים, בהן השיניים זזות או נוטות ויש צורך ליישרן. כמו כן, במידה ואדם בעל שיניים הזקוקות ליישור לא עבר את ההליך בגיל צעיר מסיבות שונות ייתכן וירצה בכל זאת לעבור אותו בגיל מבוגר כדי לשפר את הנראות שלו. עבור מבוגרים, גשר מתכת בשיניים עשוי להיות מפגע אסתטי ואם ניקח בחשבון את העובדה שמדובר בהליך שיקומי ארוך הרי שאין מפתיע כי רבים נמנעים ממנו. ישנן כמה שיטות ליישור שיניים בצורה דיסקרטית בגיל מבוגר:

  • יישור שיניים שקוף – הפתרון הטוב ביותר הוא יישור שיניים שקוף. בעזרת גשר שקוף ניתן לעבור הליך של יישור שיניים בגיל מבוגר ללא כל פגיעה באסתטיקה. הגשר השקוף כמעט בלתי נראה, לא דורש תחזוקה מיוחדת ואינו מפריע באכילה מכיוון שיש להסירו (בקלות רבה יש לציין) בזמן האוכל. היתרון הגדול ביותר כאן הוא כמובן הדיסקרטיות. החיסרון הוא שהגשר השקוף אינו מתאים לכל מי שזקוק ליישור שיניים וכמו כן, מחירו גבוה יותר מגשר סטנדרטי.
  • יישור שיניים פנימי – ניתן לעבור יישור שיניים מבלי שאיש יראה את הגשר. פתרון נוסף הוא גשר פנימי המונח בצד הפנימי של השיניים ולא החיצוני כנהוג בגשר מסורתי. היתרון הוא שניתן בדרך זו לשמור על אסתטיקה דנטלית שכן הגשר כמעט ואינו נראה לעיין. החיסרון הוא מורכבות השיטה הדורשת מיומנות מיוחדת מצד האורתודנט.

אסתטיקה דנטלית והשתלות שיניים

השיניים שלנו אמנם נחות להן בתוך הפה ולא הדבר הראשון שאחרים רואים כשהם פוגשים אותנו, אך ללא ספק יש להן השפעה ניכרת על מראה הפנים. חוסר בשן אחת או יותר עשוי לפגוע פגיעה לא קטנה באסתטיקה של הפנים שלנו. אך ניתן לראות זאת במיוחד כאשר אדם מאבד את שיניו בגילאים מבוגרים מאוד. חוסר בשיניים גורם לספיגה של עצמות הלסת ולצניחה של הרקמות הרכות בחלק התחתון של הפנים. צניחה זו מאפיינת מראה קשיש ולא אסתטי. השתלת שיניים יכולה לשמור על מראה פנים צעיר על ידי שמירה על בריאות עצמות הלסת. השתלת השיניים תעזור לשמור על עומסים נכונים על עצמות הלסת דבר אשר מעודד את הגוף לשמור על תקינותן ושומר על מראה פנים צעיר ואסתטי.

עבור כל מי ששיניו מפריעות למראה החיצוני שלו מומלץ מאוד לבחון את מגוון האפשרויות שרפואת השיניים האסתטית מציעה. רפואת השיניים כיום יכול לעזור לשמור על אסתטיקה דנטלית במגוון דרכים כולל יישור שיניים שקוף לגילאים מבוגרים, השתלות שיניים, הלבנה וניקוי של השיניים ועוד. התייעצות עם רופא שיניים הבקיא בעולם האסתטיקה יכולה לעזור רבות.