שיקום הפה, למה מתכוונים ולמי זה מתאים

ההתפתחות הטכנולוגית בעידן החדשנות של המאה ה-21 השפיעה רבות על תחום רפואת השיניים בכלל ועל תחום שיקום הפה בפרט. כיום שיקום הפה הפך לפופולרי, נגיש ובר השגה יותר מתמיד. בעבר לא היו פתרונות מתקדמים לבעיות רפואיות מורכבות בשיניים. לא פעם אלו שהתמודדו עם בעיות שיניים מורכבות שהצריכו טיפול שיקומי נאלצו לסבול מגזרת הגורל ולהעביר את חייהם כחסרי שיניים. למרבה המזל, החדשנות לא פסחה גם על ענף רפואת השיניים ובימינו כל אדם יכול ליהנות מטיפול שיקומי בחלל הפה שיקנה לו נוחות ומראה אסתטי.

מהו שיקום הפה?

שיקום הפה מתייחס לכלל הפעולות הרפואיות שיש לבצע במקרה שאדם כלשהו סובל מפגיעה משמעותית בשיניים או בחלל הפה. ההידרדרות והפגיעה יכולות לנבוע כתוצאה מחבלה שנוצרה במהלך תאונה, חוסר שמירה והקפדה על היגיינת חלל הפה, הזנחת השיניים, מומים מולדים ונזקי הגיל והבלות הטבעית של הגוף. שיקום הפה מכיל טיפולים כגון: השתלות שיניים, טיפולי שורש, סתימות, כתרים, פתרון בעיות סגר והפרעות בפרקי הלסת באמצעות שתלים, תותבות וגשרים.

ישנו קשר הדוק בין טיפולים שיקומיים למחלות חניכיים בחלל הפה. מחלות חניכיים הן תופעה שכיחה בקרב אנשים רבים ברחבי העולם. חיידקים בשיניים ובחלל הפה מצטברים עקב עליה של רמת הסוכר בחלל הפה, שנוצרת בעקבות שאריות של מזון הנותרות בחלל הפה לאחר שלב הלעיסה והבליעה.

הצטברות של רובד חיידקים מובילה, במרבית המקרים, למחלות חניכיים שעלולות לגרום לפגיעה משמעותית בשן שתצריך טיפול שורש, במקרים חמורים יותר הידרדרות של מחלות בחלל הפה עלולה להוביל גם לאובדן שיניים.

אובדן שיניים בחלל הפה: השלכות תפקודיות

אובדן שיניים זו חוויה לא נעימה לכל הדעות. אבל אם אתם חושבים שהבעיה מסתכמת בחיוך לא אסתטי בלבד – טעות בידיכם. אובדן שיניים טומן בחובו השלכות תפקודיות שעלולות להקשות על מערכת הלעיסה התקינה, ליצור ליקויים בכושר ההגייה של מילים שונות ולהוביל את הגוף לפתח סימפטומים שונים כמו צניחת חניכיים ועוד.

שיקום הפה: מטיפול שורש ועד שתלים דנטליים

שיקום הפה נועד לתת מענה לכל הבעיות שעלולות להיווצר כתוצאה ממחלות חניכיים ואובדן שיניים. שיקום הפה כולל בתוכו אינספור פרוצדורות רפואיות. החל מטיפול שורש, דרך הרמת סינוס וכלה בהשתלת שתלים דנטליים במידת הצורך. שיקום הפה הוא למעשה חיבור של כל הפרוצדורות הרפואיות, שנועדו במטרה להקנות למטופל שיניים תקינות, בריאות וכמובן אסתטיות. שיקום הפה נותן מקום לשיקולים אסתטיים שיקנו למטופל חיוך אסתטי ויפה, מה שיגרום לו לתחושה עצמית טובה.

אופן הטיפול

שיקום הפה הינו תהליך המורכב מסדרת טיפולים. במרבית המקרים סדרת הטיפולים תכלול פגישת  אבחון המצב הרפואי שבמהלכה יבוצע צילום רנטגן של המטופל ויבוצעו מדידות של השיניים וחלל הפה במידת הצורך.

לאחר האבחון הרפואי יקבע הרופא המומחה את אופן הטיפול בהתאם לצורך הרפואי. כמובן שאם המטופל סובל מרובד של חיידקים על השיניים, כחלק מסדרת הטיפולים הוא ישלח לניקוי יסודי של השיניים אצל שיננית על מנת למנוע נזקים עתידיים.

לאחר שלב האבחון והחלטה על אופן הטיפול והתוכנית הכוללת, תתחיל סדרת הטיפולים בהתאם לצרכיו האישיים של המטופל ולרצונו. חשוב לציין שתהליך שיקום הפה מומלץ לביצוע אך ורק אצל רופא שיניים מומחה בלבד, אל תקלו ראש בנושא, מדובר על תהליך מורכב הדורש יד מקצועית, מיומנת ומנוסה. רבים חוששים מהכאב הנלווה לתהליך שיקום הפה ומהפרוצדורה המורכבת. חשוב לזכור כי בסופו של דבר, מטרת התהליך השיקומי היא לגרום לכם להרגיש טוב יותר, להעניק לכם נוחות ואיכות חיים.