צחצוח שיניים

הקפדה על היגיינת הפה היא הדרך להימנע מהצטברות של חיידקים, התפתחות של זיהומים והופעה של מחלות. על מנת לשמור על היגיינת הפה, יש לצחצח את השיניים היטב, להשתמש בחוט דנטלי ולבקר באופן קבוע במרפאת השיניים למטרת ביקורת וניקוי. מדובר בפעולות ש שיכולות למנוע הופעה של עששת, ריח רע מהפה וכל בעיה אחרת שעלולה להיווצר בפה ובחניכיים.

צחצוח שיניים

צחצוח השיניים היא פעולה שכולנו לומדים איך לבצע מגיל מאוד צעיר אך דווקא מדובר בפעילות שחלקנו לא מבצעים כראוי ובתדירות הנדרשת. האופן שבו יש לצחצח את השיניים לא תמיד מיושם בן אם מדובר מחוסר הבנה של האופן שבו יש לבצע זאת או מחוסר תשומת לב. את השיניים המתאימה ובמשחת שיניים איכותית לא מבטיחות שמירה על היגיינה ברמה גבוהה של הפה ולכן מומלץ גם להגיע אל מרפאת השיניים למטרת בדיקה וניקוי. במהלך המפגש ניתן גם לבקש מרופא השיניים הדרכה בנוגע לאופן שבו יש לצחצח את השיניים.

איך מצחצחים שיניים?

פעולה צחצוח השיניים צריכה להתבצע בזווית של ארבעים וחמש מעלות לחניכיים ובהזזה של המברשת קדימה ואחורה בתנועות קצרות ובעדינות. פעולה זו תאפשר לנקות את המשטחים החיצוניים, הפנימיים ומשטחי הלעיסה של השיניים. על מנת לנקות את אזור המשטחים הפנימיים של השיניים הקדמיות, יש להטות את מברשת השיניים בצורה אנכית ולהזיז אותה בעדינות למעלה ולמטה. יש לשלב בתהליך גם את צחצוח הלשון על מנת להסיר שכבת חיידקים קיימת.

כמה פעמים ביום צריך לצחצח את השיניים?

ההמלצה של רופאי השיניים היא לבצע צחצוח פעמיים ביום למשך כשתי דקות. צחצוח שנמשך זמן קצר יותר משמעותית לא מסיר את רובד החיידקים מהשיניים. אין צורך לצחצח את השיניים מספר רב יותר של פעמים כיוון שפעולה מוגברת תוריד שכבת הגנה (שמגנה על השיניים) בכמות גדולה יותר מהנדרש. יש להקפיד לצחצח את השיניים לפני השינה על מנת שהפלואוריד יפעל במהלך הלילה וימנע היווצרות של חורים בשיניים. ניתן לצחצח את השיניים שלוש פעמים ביום (למרות שזה לא באמת נדרש) ואז יש לבצע זאת בבוקר, לאחר ארוחת הצהריים ולפני השינה.

דימום מהחניכיים בעת הצחצוח

אחת התופעות הנפוצות שמתרחשות בעת צחצוח השיניים היא הופעה של דימום מהחניכיים ויש לכך מספר סיבות. הראשונה והנפוצה בהן היא עוצמה והפעלת לחץ על החניכיים בעת הצחצוח. הופעה של דימום מהחניכיים בעת הצחצוח כי לרוב לא סימן טוב ומומלץ למטופלים שאצלם התופעה הזו חוזרת על עצמה, לעשות שימוש בחוט דנטלי ואף להתחיל לעשות שימוש במשחת שיניים שמיועדת למטופלים שסובלים ממחלות חניכיים. במידה הפתרונות אלה עדיין לא עוצרים את הדימום מהחניכיים בעת הצחצוח, יש להגיע למרפאת השיניים על מנת לעבור בדיקה ולאבחן האם מדובר בבעיה שמצריכה טיפול רפואי.

אכילה לאחר צחצוח שיניים

בעבר היה נהוג לחשוב שצחצוח השיניים בבוקר צריך להיעשות לפני הארוחה אך בשנים האחרונות מבינים, רופאי השיניים ממליצים דווקא להמתין עם הצחצוח עד לאחר האכילה של ארוחת הבוקר. התזמון של צחצוח השיניים הוא קריטי וההמלצה היא להמתין אפילו כשעה לאחר ארוחת הבוקר לפני שמצחצחים את השיניים. הצחצוח ישר לאחר ארוחת הבוקר עלול להזיק לשכבת האמייל בגלל החומציות שבמזון ולכן יש להמתין כשעה (חלק מרופאי השיניים ימליצו על המתנה כחצי שעה בלבד). אכילה של ארוחת הבוקר לאחר צחצוח השיניים לא תפגע בהן אבל על מנת להקפיד על היגיינת השיניים יש לתת לפלואור זמן לעבוד במניעה של היווצרות חורים בשיניים.