מיתוסים על דלקות חניכיים

השיניים שלנו מקבלות בדרך כלל את רוב תשומת הלב בתחום רפואת השיניים אך אל לנו לשכוח שהשיניים הן חלק ממערכת שלמה – מערכת הלסת, שן, חניכיים. השיניים "יושבות" בתוך עצמות הלסת ומוקפות בחלקן התחתון על ידי החניכיים, רקמה חיה ורכה שתפקידה בין השאר להזין את השיניים ולהגן עליהן. החניכיים, כמו השיניים, יכולות להיות פגיעות לחיידקים מזיקים בחלל הפה. כאשר החיידקים מתרבים ללא בקרה מתפתחת דלקת חניכיים. החדשות הטובות הן שלרפואת השיניים יש לא מעט פתרונות להציע בתחום ודלקות חניכיים אינן גזירת גורל.

7 מיתוסים בנושא דלקות חניכיים

דלקות חניכיים הן מחלות של קשישים

דלקות חניכיים יכולות באופן עקרוני להופיע בכל גיל, אך בגילאי הילדות והנעורים מדובר על מצב נדיר מאוד שמצביע על מחלה סיסטמתית. לכן,  אפשר לומר שלמעט במקרים קיצוניים, ילדים ונערים אינם נוטים לסבול מהתופעה כלל. ככל שהגיל עולה, עושה רושם שבעיות שיניים וחניכיים מתחילות להופיע. מרבית האנשים יסבלו מדלקת חניכיים בדרגת חומרה כזו או אחרת לקראת גיל 30-40 במיוחד מי שרגיש לכך ומי שלא מקפיד על היגיינה דנטלית ברמה גבוהה. החדשות הטובות הן שדלקת חניכיים ניתנת לטיפול ועם אבחון וטיפול מוקדם אפשר להגיע לתוצאות מצוינות.

טיפול בחניכיים לא באמת משנה, הכל תלוי בגנטיקה

נכון ולא נכון. אכן לגנטיקה שלנו ישנה השפעה על הסיכון לפתח דלקות חניכיים ומחלות חניכיים אך להרגלי ההיגיינה הדנטלית ישנה השפעה לא פחות גדולה. למעשה, מי שיש לו נטייה משפחתית לעששת, דלקות חניכיים, נסיגת חניכיים ובעיות אחרות בחלל הפה חשוב מאוד שיקפיד אפילו יותר מהאדם הממוצע בכל הקשור לבריאות חלל הפה. מי שיודע שיש לו סיכון מוגבר ללקות בדלקת חניכיים  ומי שיש לו היסטוריה של דלקות מומלץ שיגיע לטיפול שיננית אחת לשלושה חודשים.

אין קשר בין תזונה למחלות חניכיים

האמת היא שיש גם יש, לתזונה שלנו השפעה ניכרת על כל מה שקשור לחלל הפה ובריאות השיניים והחניכיים. תזונה עתירה בפחמימות ריקות וסוכרים גורמת לסיכון מוגבר לעששת ודלקות חניכיים. כדי להימנע מהסיכון חשוב להימנע ככל הניתן ממזונות אלו וכמובן להקפיד הקפדה גדולה על צחצוח וניקיון השיניים והחניכיים לאחר שאוכלים מזונות מהסוג הזה.

צחצוח גורם לדימום ולנסיגת חניכיים

צחצוח שיניים חיוני לשמירה על בריאותן, ניקוי יסודי של השיניים בעזרת מברשת שיניים חשוב מאוד לשמירה מפני עששת ודלקות חניכיים. צחצוח אגרסיבי, עם מברשת קשה מידי, עם חומרים אברסיביים שלא מיועדים לניקוי שיניים (למשל מלח או סודה לשתייה) יכול בהחלט לגרום לנזק לחניכיים. חשוב לזכור שהחניכיים הם רקמה חיה עם כלי דם זעירים וקצות עצבים. ההמלצה היום היא לנקות את החניכיים בזהירות עם מברשת שיניים רכה, לשמור על היגיינה ככלית מוקפדת בחלל הפה וכמובן – להגיע לבדיקות תקופתיות במרפאת השיניים וטיפולי שיננית.

שיננית יכולה לטפל במחלת חניכיים

שיננית יכולה לטפל בדלקת חניכיים פשוטה בקלות יחסית, למעשה, עבור רוב מי שסובל מדלקת חניכיים (ג'ינגיבייטס), טיפול שיננית אחד או שניים יספיקו כדי למגר את הזיהום. אך שיננית אינה מטפלת במחלות חניכיים, רופא שיניים ומומחה חניכיים הם מי שמטפל בדרגות חמורות יותר של דלקת חניכיים. במקרים רבים, נדרשים טיפולי ששיננית לא מוסמכת לבצע כמו למשל הקצעת שורשים. במקרים בהם דלקת החניכיים הרסה את רקמת החניכיים לרמה שלא ניתנת לריפוי באמצעים רגילים ייתכן שיהיה צורך בהתערבות כירורגית. במקרים אלו רופא השיניים יפנה אל כירורג דנטלי לביצוע השתלת חניכיים למשל או הליכים אחרים להצלת החניכיים מן הדלקת.

לא כדאי לטפל בדלקת חניכיים בזמן ההיריון

טיפולי שיניים בהריון לא מומלצים בשל המערכת החיסונית המוחלשת של האם ושינויים בנפח מערכת כלי הדם. החשש מזיהום בהריון ודימום יתר דוחה טיפולים שאינם דחופים כולל כמובן טיפולי שיניים. עם זאת, כיום רופאי שיניים ממליצים שלא להמתין עם בעיות דנטליות בזמן ההיריון מחשש לפגיעה חמורה יותר בהמשך. כך למשל עבור מי שמקבלת טיפולים קבועים לדלקת חניכיים ניתן בהחלט להמשיך ולקבל אותם. מי שמרגישה תסמינים של דלקת חניכיים בזמן ההיריון חשוב שתגיע לבדיקה במרפאת השיניים ויחד עם הרופא יוחלט על המשך הדרך. חשוב לציין שרופא עם ניסיון בטיפול בנשים בהריון יוכל לעשות טיפול מהיר, זהיר ואפקטיבי מבלי לגרום לחוסר נוחות גדולה לאם וכמובן ללא כל סיכון כלשהו לעובר.

נסיגת חניכיים היא השלב האחרון בדלקת חניכיים חמורה

נסיגת חניכיים יכולה להתרחש מיותר מסיבה אחת, לא כולן קשורות ישירות לדלקות חניכיים. עם זאת, ככל הנראה דלקת חניכיים חריפה היא הסיבה מס' 1 לנסיגת חניכיים. ללא טיפול, דלקת החניכיים אכן תגרום לנסיגת חניכיים וחשיפת שורשי השיניים, מראה שיניים מוארך ובסופו של דבר (וזה השלב הסופי של דלקת חניכיים חמורה) זיהום שעשוי לגרום לנשירת שיניים. כאשר דלקת חניכיים מטופלת בזמן ונכון אפשר למנוע נסיגת חניכיים במקרים רבים. אפילו אם הנסיגה כבר התחילה וגם אם היא במצב מתקדם יש לרפואת השיניים מגוון פתרונות.