כתרים לשיניים

כתרים לשיניים שייכים לרפואת השיניים המשקמת והם בין הפרוצדורות הנפוצות ביותר שרופאי שיניים מבצעים. הכתר הוא מעיין כיסוי לשן שזקוקה לשכבת הגנה בעקבות טיפול שעברה לשיקום ושימור.

מהו כתר? מתי עושים כתר לשיניים?

המטרה של כתר לשיניים היא לשמש שכבת מגן חזקה לשן שעברה טיפול נרחב וזקוקה לחיזוק מעבר לחומר מילוי. הכתר "מולבש" על השן כפי שהיא או לאחר שחזור באמצעות יתד ומבנה (עוד על כך בהמשך). הכתר שומר על השלמות של השן, מגן מפני חדירה של חיידקים לעומק השן וכמובן תומך במראה אסתטי ונאה במיוחד אם מדובר בכתר איכותי.

ישנן מספר סיבות להנחת כתר על שן:

  • לאחר טיפול שורש מקיף
  • שיקום על גבי שתל אחרי קליטה
  • חבלה בשיניים, פגיעה או פגם מולד
  • לשיפור המראה האסתטי של השן גם ללא צורך דנטלי-רפואי

הכתר הוא השלב הסופי בתהליך שיקום של שן חולה ויש לו חשיבות גדולה מאוד בהצלחת התהליך כולו. הכתר למעשה סוגר את השן מהסביבה של חלל הפה – משלב זה, השן אטומה כמעט לחלוטין. אם הכתר הונח בצורה נכונה ומקצועית הוא ישמש כמגן לשן למשך שנים, במידה ולא, הוא עשוי לגרום לבעיות לא רק בשן עליה הונח אלא גם לפגוע בשיניים סמוכות, להוות כר פורה לעששת ולגרום לבעיות חניכיים. למרבה המזל, איכות הכתרים ושיטות עבודה מודרניות ברפואת השיניים מבטיחות אחוזי הצלחה גבוהים מאוד לכתרים בשיניים.

מה ההבדל בין כתרים "של פעם" לכתרים מודרניים?

רפואת השיניים המודרנית לא קופאת על שמריה, פיתוחים חדשים, שימוש בחומרים מתקדמים ושיטות עבודה מודרניות הביאו ליצירת מגוון גדול של סוגי כתרים לשיניים. ההיצע הרב מאפשר להתאים את סוג הכתר בצורה מושלמת לצרכים של המטופל – גם מבחינה דנטלית ורפואית וגם מבחינה אסתטית.

בימינו כמעט ולא רואים שימוש בכתרים "של פעם" – בולטים ונראים לעיין עם כל חיוך. בעוד שבעבר האופציות העיקריות היו כתר זהב וכתר ממתכות כהות היום אפשר למצוא כתרים מחומרים רבים ושונים (פירוט על סוגי הכתרים בהמשך) במחירים מגוונים ואיכויות משתנות. עם כתר מודרני, אפילו בשן קדמית, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לשים לב לכך שעברתם טיפול משקם. רפואת השיניים מאפשר לכל מי שזקוק לכך לבחור כתר לשיניים במחיר השווה לכל כיס, באיכות טובה ובהתאמה אסתטית מצוינת.

אילו סוגי כתרים לשיניים נמצאים בשימוש?

כתר חרסינה – החרסינה היא חומר עמיד בגוון לבן המשמש מזה עשורים ברפואת השיניים. בחרסינה משתמשים הן ככתרים לשיקום שיניים והן לציפוי שיניים מטעמים אסתטיים בלבד. היתרונות של החרסינה הם אסתטיות גבוהה ומחיר סביר מאוד. ניתן ליצור כתר מחרסינה מלאה או לאחות כתר חרסינה לבסיס מתכת או חומר אחר.

כתר זירקוניה – עשוי מזירקוניום, חומר חזק מאוד ובעל תאימות ביולוגית גבוהה (מתאים לשימוש בגוף האדם, אינו מחליד). את כתר הזירקוניה ניתן לייצר במגוון גוונים כך שהוא מתאים גם ככתר לשיניים קדמיות.

(עוד על כתרי חרסינה וזירקוניה וההבדלים ביניהם בהמשך).

כתר יצוק – זהו הכתר "של פעם" שעשוי כולו מסגסוגת מתכת וצבעו כהה בהתאם. הכתר חזק ולא יקר יחסית לכתרים חדשים. עם זאת ממעטים להשתמש בו היום מכיוון שישנן אופציות טובות יותר שגם מתאימות יותר מבחינה אסתטית. השימוש העיקרי של כתרים אלו היום הוא בשיניים אחוריות שזקוקות לכתר חזק במיוחד ומכיוון שאינן בולטות, ניתן להרכיב עליהן כתר מתכת כהה.

כתר גלוונו או כתר קפטק (captek) – כתר העשוי מזהב 24K בשיטת גלוונו או קפטק. כתרים אלו הינם בעלי תאימות ביולוגית גבוהה מאוד (לזהב אין תגובה בגוף האדם), הם ידידותיים לחניכיים ואפילו מגינים על השיניים מפני עששת. על גבי שכבת הזהב מרכיבים שכבת חרסינה. אין כל שימוש במתכות כהות, הכתר מתאים מאוד לשיניים קדמיות ושמירה על אסתטיקה דנטלית גבוהה. החיסרון הוא במחיר המעט יקר יותר מכתרים אחרים מכיוון שמשתשים בזהב 24K שהוא כמובן מתכת יקרה.

כתר (E-MAX (Lithium Disilicate אימקס – עשוי מחרסינה דחוסה בשילוב אחוז גבוה של זכוכית. הדחיסה של החרסינה נעשיית בטכנולוגיה חדשנית היוצרת כתר עמיד מאוד במגוון גוונים אפשריים. כתרי האימקס נחשבים לאיכותיים, חזקים ומתאימים לשימוש גם בשיניים קדמיות. מכיוון שהכתר אינו כולל מתכת כלל אין סיכון של יצירת פס אפרפר בבסיס השן לאורך השנים.

כתר אקריל – כתרים וגשרים זמניים עשויים בדרך כלל מחומרים פלסטיים כמו אקריל ומשמשים את המטופל עד לייצור והרכבת הכתרים הקבועים. כתר אקריל אינו נועד לשימוש קבוע, מדובר בכתר זמני לתקופה של מספר ימים עד שבועות בלבד שיוחלף בכתר קבוע.

כתר טרומי – משמש ברפואת שיניים לילדים לשיקום שיני חלב פגועות. אמנם שיני חלב נועדו להתחלף בשיניים קבועות אך לעיתים, גם אצל ילדים צעירים מאוד, יש צורך לטפל בהן אם הן סובלות מעששת חמורה או בעיות דנטליות אחרות. הכתר מונח על גבי השן כדי לשמור אותה שלמה ובריאה על לנפילתה הטבעית.

כתר חרסינה וכתר זירקוניה – מה ההבדלים? איזה כתר לשיניים עדיף?

כפי שראינו, ישנם סוגים רבים ושונים של כתרים כשלכל אחד היתרונות והחסרונות שלו. בשנים האחרונות, ישנו מעבר משימוש במתכות לטיפולים דנטליים לשימוש בחומרים אחרים כמו זירקוניה וחרסינה. כתרים לשיניים גם הם חלק מהמעבר הזה, יותר ויותר רופאים ממליצים על כתרי חרסינה מלאים ועל כתרי זירקוניה (או שילוב של השניים) על פני כתר מתכת מסורתי.

כתר זירקוניה

הזירקוניה (זירקוניום אוקסיד) הוא חומר דמוי יהלום (זירקונים בתכשיטים נפוצים מאוד) קשיח מאוד, עמיד ביותר, בעל שקיפות והחזר אור הדומה לשיניים טבעיות ובעל תאימות ביולוגית גבוהה (אין תגובתיות בגוף האדם, אינו מחליד ואינו מגיב עם רקמות הגוף בכלל). ברוב המקרים כשמתייחסים לכתר זירקוניה הכוונה היא לבסיס הכתר ולא לכתר העשוי כולו מזירקוניה (למרות שגם אלו נמצאים בשימוש). היתרון הגדול של הזירקוניה נמצא באסתטיקה שלה, שלא כמו מתכות כהות שלא מאפשרות מעבר קרני אור, לזירקוניה שקיפות המדמה שן טבעית ולכן היא מתאימה מאוד ליצירת בסיס לכתרים במקום בסיסי מתכת. את הכיסוי לבסיס עושים מחרסינה, כך שהכתר הוא למעשה שילוב של השניים.

אך כאמור, ישנם גם כתרי זירקוניה מלאים, אלו מתאימים יותר לשיניים אחוריות שכן הם עמידים וחזקים מאוד ויכולים לעמוד בעומסי לעיסה כבדים לאורך שנים. במקרה של שיניים אחוריות אין צורך לצפות את הבסיס בחרסינה ליצירת שן בגוון מדויק וניתצן להסתפק בגוון הטבעי של הזירקוניה.

יתרונות הזירקוניה:

  • שקיפות גבוהה המדמה שן טבעית
  • אינה גורמת לתגובה בגוף האדם
  • עמידה מאוד, חזקה וקשה מאוד לשבירה לכן מתאימה גם למי שסובל מחריקת שיניים (ברוקסיזם)
  • רמת דיוק גבוהה מאוד בתהליך הייצור (ממוחשב, מיוצר על ידי מחרטה ממוחשבת ללא מגע יד אדם)

חסרונות הזירקוניה:

  • מחיר גבוהה יחסית לכתרים אחרים, עד פי 2 ויותר.
  • כתר זירקוניה עשוי לשחוק שיניים סמוכות, נדרשת מיומנות בהרכבתו
  • יש להסיר חומר שן רב יחסית לפני ההרכבה
  • לא כל רופא שיניים יודע כיצד לעבוד עם כתרי זירקוניה

כתר חרסינה

החרסינה משמשת ברפואת השיניים ליצירת כתרים וציפויי שיניים מזה עשרות שנים. כשמדובר בכתרי חרסינה ישנם מספר סוגים כשהנפוצים ביותר הם חרסינה מאוחה למתכת וחרסינה מלאה. כתרי חרסינה מאוחים למתכת הם ככל הנראה הנפוצים ביותר בשימוש בשל מחירם הסביר והאיכות הטובה שלהם. כתרי חרסינה מלאה הם פיתוח חדש יחסית ומיוצרים כיחידה אחת ללא מתכת כלל בטכנולוגיה המאפשרת דחיסה של החרסינה עד לדרגת קושי גבוהה מאוד. דוגמא אחת לכתרים מסוג אלו הם כתרי EMAX. התוצאה היא כתר חזק בעל כל התכונות האסתטיות של החרסינה ללא השבירות היחסית שלה.

יתרונות כתרי חרסינה מלאה:

  • אסתטיקה גבוהה מאוד גם לשיניים קדמיות
  • ניתן להגיע לתוצאות מרשימות גם אם מדובר רק בשן אחת ולא גשר
  • חזקה מאוד, קשה לשבירה

חסרונות כתרי חרסינה מלאה:

  • מחיר גבוהה יחסית, כתרי EMAX למשל נחשבים לאיכותיים מאוד אך לא זולים
  • נדרשת מיומנות בהרכבתם, לא כל רופא שיניים מחזיק בהכשרה הנדרשת

כתר חרסינה מאוחה למתכת (PFM)

ככל הנראה סוג הכתר הנפוץ ביותר בשימוש. בסיס הכתר עשוי מתכת אצילה כמו פלדיום, טיטניום וזהב (או מתכות בלתי אצילות בכתרים פחות איכותיים) וחלקו החיצוני חרסינה. כתרים אלו לא מחייבים הסרה של שכבת שן עבה כדי להרכיבם ומחירם בהחלט סביר מאוד יחסית לכתרים "מתוחכמים" יותר. החיסרון בהם הוא שלא מומלץ לבצע הנחה של הכתרים הללו בשיניים קדמיות מכיוון שעם השנים יש סיכוי שיווצר פס מתכתי בבסיס השן (בשל נסיגה) שיפריע לאסתטיקה הכללית של שורת השיניים.

יתרונות כתר חרסינה מאוחה למתכת:

  • מספקים פתרון חסכוני
  • לא דורשים מיומנות גבוהה בביצוע, כל רופא שיניים יכול להתקין כתר מסוג זה ללא קושי.

חסרונות כתר חרסינה מאוחה למתכת:

  • לא מומלץ לשיניים קדמיות מכיוון שלאורך השנים המתכת עשויה לגרום שינויי גוון בחניכיים ויצירת פס כהה.
  • אם ידועה רגישות למתכות לא ניתן להרכיב כתר עם בסיסי מתכת
  • כתרי מתכת גורמים לשינויים בגוון בקן החניכיים ואם לא מוחלפים בזמן עשויים לתרום לנסיגת חניכיים.

כתר חרסינה מאוחה לזירקוניה

שילוב בין החוזק של הזירקוניה למראה הטבעי של החרסינה. הכתר מורכב משכבת זירקוניה פנימית ועליה שכבת חרסינה. זהו פתרון מצוין במיוחד לשיניים קדמיות. שקיפות האור הגבוהה של הזירקוניה בשילוב המראה האסתטי של החרסינה מאפשרים לשחזר שיניים בצורה כמעט מושלמת ואסתטית מאוד.

מזה מבנה ואיך הוא קשור לכתרים בשיניים?

כתר הוא למעשה כיסוי לשן, על מנת לכסות את השן חייב להיות מספיק חומר שן כדי להדביק אליו את הכתר. המבנה מחזיק כתר לשיניים כאשר אין די מקום לכתר לאחוז בשן הטבעית. מתי הוא נדרש? בעיקר אחרי טיפולי שורש נרחבים בהם חלק גדול ממוך השן מוסר ונשארת רק מעטפת דקה או כאשר יש צורך בשחזור מקיף של השן. המבנה עשוי מיתד וחומר מילוי. היתד מורכב מסגסוגות מתכת, זירקוניום או סיבי פלסטיק. לכל חומר יתרונות וחסרונות משלו כמובן. מבנה עם יתד ממתכת זול יחסית לאחרים אך הוא נוטה שלא להחזיק מעמד למשך שנים רבות. לאומת זאת מבנה עם יתד מזירקוניה או חומר פלסטי נחשב לאיכותי ועמיד יותר אך הוא יקר עד פי 10.

ישנם שני סוגים של מבנים:

  • מבנה יצוק – המבנה היצוק נעשה במעבדה על פי מידות מדויקות שנלקחות במרפאת השיניים. הרופא יעשה הטבעה של תעלות השן והכותרת וישלח את הנתונים למעבדה לייצור המבנה. המעבדה מייצרת את המבנה לפי המדידה של הרופא, אין כאן כמעט מקום לטעויות והמבנה יתאים בדיוק לחלל בשן ולכן נחשב          לאיכותי יותר. נהוג להמליץ על מבנה יצוק כשיש צורך בשחזור נרחב ואין כמעט רקמת שן באזור הכותרת. החיסרון הוא המחיר הגבוהה יחסית והצורך בשתי פגישות (אחת למדידה ואחת להרכבה).
  • מבנה ישיר – נעשה על ידי רופא השיניים כחלק משחזור כולל של השן, פעמים רבות מיד לאחר טיפול שורש. המבנה כולל חלק בורגי או יתדי וסתימה. היתד עוזר לקבע את חומר המילוי ולחזק אותו במקומו.

לאחר שהמבנה "יושב" במקום שלו רופא השיניים יכול להמשיך בטיפול ולקבע את הכתר לשן. להמחשת התהליך – יתד ומבנה בסרטו הבא

איך לבחור כתר לשיניים? איך אדע איזה כתר מתאים עבורי?

הקריטריונים לבחירת כתר לשיניים פשוטים – קדמיות או אחוריות, איכות ומחיר, אסתטיקה והצרכים הדנטליים. נתחיל מהסוף, הצרכים הדנטליים. רופא השיניים יקבע אילו סוגי כתרים יתאימו לשיקום השן הפגועה ואילו פחות. לא כל כתר מתאים לכל שיקום ולכן מומחיותו וניסיונו של רופא השיניים קריטיים לבחירה נכונה של הכתר. הרופא יסביר את היתרונות והחסרונות של כל סוגי הכתרים המתאימים במקרה הספציפי שלכם ויעזור לכם לקבל את ההחלטה הרפואית הטובה ביותר.

בנוסף לצורך הדנטלי כמובן שנרצה לשמור על אסתטיקה ולוודא שהכתר משתלב יפה עם השיניים הסמוכות. כשמדובר בשיניים אחוריות שאינן בולטות ישנה חשיבות גבוהה יותר לחוזקו של הכתר (שיניים טוחנות אחוריות נושאות בעומסי לעיסה כבדים) ופחות למראה שלו ואילו לשיניים הקדמיות נרצה לבחור כתר כמה שיותר אסתטי.

כעת הגענו לאיכות ומחיר. ישנו טווח מחירים גדול מאוד לכתרים. כתר לשיניים העשוי זירקוניה למשל יעלה הרבה יותר מאשר כתר יצוק פשוט, כתר EMAX האיכותי יעלה יותר מכתר חרסינה סטנדרטי וכן הלאה. חשוב מאוד לבדוק מול רופא השיניים את כל האופציות העומדות בפניכם, לשאול לגבי היתרונות והחסרונות של כל סוג כתר, מדוע מחירו של אחד עולה על האחר ומה היתרונות בכתרים האיכותיים יותר. רופא שיניים מקצועי ובעל ניסיון ישמח כמובן לעזור לכם לבחור את הכתר הטוב ביותר עבורכם תוך התחשבות הן בתקציב שלכם והן בצורך הדנטלי והאסתטי.

איך להתכונן לקראת הנחת כתר לשיניים?

אין שום צורך בהכנות מיוחדות כלשהן לקראת ביצוע כתר בשיניים. מכיוון שהכתר הוא השלב האחרון בתהליך השיקום כל ההכנות כמו טיפול שורש, סתימה וכד' כבר נעשו. בבוקר הטיפול הגיעו למרפאה לאחר צחצוח שיניים רגיל, אין צורך להיות בצום, ניתן לשתות מים ומשקאות חמים לפני הטיפול.

מה התהליך? איך רופא השיניים מרכיב כתר על השן?

הרכבת הכתר עצמה קצרה מאוד אך ישנן כמה הכנות מקדימות שעל הרופא לבצע, לרןב מדובר ביותר מפגישה אחת. לאחר טיפול בשן החולה, הרופא יסגור את החלל שנוצר על ידי מבנה ו/או סתימה. למעשה, הרופא משחזר את השן ומעצב אותה כך שתחזור לצורתה המקורית. לאחר מכן הרופא ישחיז קלות את השן כדי ליצור כמה שיותר שטח מגע בין השן לבין הכתר העתיד להיות מורכב עליה.

בשלב זה רופא השיניים יעשה מטבע של השן (תבנית מדויקת) וישלח אותו יחד עם נתונים נוספים כמו גוון הכתר הרצוי למעבדת שיניים. הטכנאי במעבדה ייצר את הכתר על פי הנתונים שהרופא סיפק. בינתיים, נהוג להרכיב כתר זמני על השן כדי לאפשר לעיסה נוחה ולשמור על אסתטיקה, במיוחד אם מדובר על שן קידמית. הכתר הזמני משמש גם כהגנה על השן שטופלה אך חשוב לזכור שמדובר בהגנה מינימלית ולא מומלץ להישאר עם כתר זמני זמן רב מידי.

לאחר שהכתר הקבוע מגיע, ניתן להמשיך לשלב האחרון והוא הרכבת הכתר במקומו. הרופא יניח את הכתר על השן ויוודא שהוא מתאים, “יושב" טוב, שהמטופל אינו מרגיש כאב כלשהו, לחץ באזור או אי נוחות.

רק לאחר שהרופא משוכנע שהכתר אכן יוצר בדיוק לפי דרישותיו והוא מתאים ומשתלב בצורה אופטימלית בקשת השיניים הוא יקבע אותו במקומו. קיבוע הכתר הקבוע נעשה על ידי דבק ייעודי. התהליך אינו כואב, אינו דורש הכנה מיוחדת ולוקח זמן קצר בלבד.

האם יש הנחיות כלשהן אחרי הנחת כתר?

אין צורך להישאר להשגחה אחרי הנחת כתר, רק להימנע מאוכל ושתייה שעתיים אחרי ההליך. בטווח הארוך, רופא השיניים ימליץ לכם לא לאכול מזונות דביקים שעלולים להזיז את הכתר ממקומו (למשל תמרים לחים) או ללעוס מסטיק, במיוחד אם הכתר הוא בשיניים האחוריות. מדובר כמובן במשנה זהירות שכן כתר לשיניים מודבק חזק מאוד לשן הטבעית ולא נוטה לזוז.

איך לשמור על הכתרים?

כתרים לשיניים לא זקוקים לתחזוקה יוצאת דופן, הטיפול בהם הוא אותו טיפול כמו השיניים האחרות – צחצוח לפחות פעמיים ביום, שימוש בחוט או קיסם דנטלי ושטיפת פה. כמובן שהימנעות ממזונות עתירים בסוכר, עישון סיגריות ומיעוט בעמילנים במזון יעזרו לשמור על בריאות דנטלית טובה יותר וכך גם על שלמות הכתר. ביקורים סדירים אצל השיננית לניקוי יסודי וביקורות אצל רופא השיניים יעזרו למנוע עששת ומחלות חניכיים שעשויים גם הם להשפיע על הכתר בטווח הארוך.

כמה זמן מחזיק כתר? האם אצטרך להחליף אותו

כתרים איכותיים שנעשו במרפאת שיניים מודרנית על ידי רופא שיניים מיומן יכולים להחזיק עד 10 שנים ללא כל בעיות. מרבית הכתרים הינם בעלי אורח חיים של כ-6 עד 7 שנים. כמובן שגורמים כמו הבריאות הדנטלית הכללית משפיעים על כתרים לשיניים בדיוק כמו שהם משפיעים על השיניים הטבעיות שלנו ועל חלל הפה.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם כל רופא שיניים יכול לעשות הנחת כתר?

באופן עקרוני כן, חלק מהכשרתם ועבודתם של רופאי השיניים היא הנחת כתרים. עם זאת, לא לכל רופא שיניים יש ניסיון בעבודה מול כל סוג של כתר כך שאם אתם שוקלים בחירה של סוג מסוים מאוד של כתר כדאי לבחור רופא שיניים במחזיק בדי ידע וניסיון בשימוש בכתר הספציפי הזה.

מתי הרופא ימליץ לא לעשות כתר?

רופא שיניים בעל ניסיון ומומחיות גבוהה בתחומו ידע בדיוק מתי כתר נדרש, איזה כתר מומלץ לעשות ואיך להניח את הכתר בצורה הטובה ביותר על השן. הרופא ימליץ לא לעשות כתר לשיניים בשני מקרים – כאשר אין בו צורך וטיפול פשוט יותר יספיק (למשל סתימה) או כאשר אין מנוס מלעקור את השן וכתר כבר לא יועיל.

איך מטפלים בכתר שנפל? מה עושים עם כתר שנפל עם המבנה?

נפילה של כתר היא אירוע נדיר מאוד, כתר לשיניים מוצמד בחוזקה לשן הטבעית ואין לו נטייה להשתחרר ממקומו או ליפול. עם זאת, בעקבות מכה חזקה, עששת הגורמת לרקבון השן, מחלות חניכיים שגורמות לשיניים הסמוכות לנוע ממקומן וגורמים דומים כתר עשוי ליפול, רק הכתר או הכתר והמבנה כולו. צרו קשר עם רופא השיניים לקבלת הנחיות במידה והכתר נפל. הרופא ינחה אתכם לנסות להכניס את הכתר חזרה למקומו בעדינות, תוכלו להשתמש בדבק דנטלי (למשל כזה המשמש להצמדת תותבות) או במעט משחת שיניים כדי להחזיק אותו במקום. חשוב מאוד להגיע אל רופא השיניים כמה שיותר מהר כדי לבדוק את הסיבה לנפילת הכתר ולהמשך טיפול.

מה ההבדל בין כתר לשיניים קדמיות ואחוריות?

ההבדלים הם בעיקר אסתטיים. השיניים הקדמיות שלנו בולטות בזמן אכילה ושתייה, דיבור וחיוך ובעוד שהשיניים האחוריות כמעט ואינן נראות. לכן, כתר לשיניים קדמיות יהיה תמיד בגוון המתאים לשיניים הסמוכות כך שיתמוך באסתטיקה הדנטלית הכללית. כתרים אחוריים ניתן לעשות ממתכת כהה