כאב אחרי טיפול שורש

טיפול שורש נעשה במקרים בהם יש חור בשן והפגיעה הגיעה עד לעומק שורשי השיניים. ההליך מצריך הסרה וניקוי יסודי של האזור הנגוע בתוך השן לפני שניתן למלא אותה עם חומר מילוי סינטטי ולבצע סתימה. טיפול שורש הוא הכרחי על מנת לשמור על השן ומונע את הצורך בעקירה. טיפול השורש הוא טיפול בטוח בו משתמשים למטרת טיפול בחורים בשיניים ומניעה של מחלות בחניכיים או החמרה של מצב קיים במידה וכבר נוצרה פגיעה בשורש השן.

כאבים בימים הראשונים שלאחר טיפול שורש

מטופל שעבר טיפול שורש עלול לחוות כאבים, תחושת אי נוחות ואף לסבול מהתפתחות של דלקת אך מדובר בתופעות שכיחות ותקינות. אי הנוחות והכאבים ייעלמו לאחר מספר ימים אך ניתן ליטול משככי כאבים ללא מרשם על מנת להקל על תחושת הכאב. למרות שעצב השן מוסר במהלך טיפול שורש, המטופל עדיין חווה תחושת כאב וזאת כיוון שהעצבים שנמצאים ברצועות וברקמות הסמוכות לשן עדיין עלולים להיות נפוחים ודלקתיים.

סיבה נוספת לכאבים היא שהליך טיפול השורש מצריך שימוש במכשור מיוחד וחד שבו משתמשים למטרת ניקוי תעלת השורש. ההליך יכול לגרום לטראומה קלה ולפגיעה ברקמות הסמוכות לשן ותחושת הכאב תימשך לאורך זמן ההחלמה. לאחר מספר ימים תחושת הכאב אמורה להיעלם אך במידה ועדיין חשים כאב ברמה לא סבירה, מומלץ לפנות אל רופא השיניים. בנוסף לנטילת משככי כאבים, ניתן לשפר את תחושת האי נוחות באמצעות הקפדה על צריכת מזונות רכים ולא פריכים, לחדול מעישון ואפילו לשקול לבצע פעולות שידועות כמורידות מתחים כמו מדיטציה, יוגה או כל דבר אחר שיכול להסיט את המיקוד מתחושת הכאב. הטיפול בשיניים במצב בו נדרש טיפול שורש הוא הכרחי ועל אף החשש מתחושת הכאב, חשוב להגיע למרפאת השיניים ולבצע את הטיפול הנדרש.

 כאב אחרי טיפול שורש – בין שבוע לשבועיים

תחושת הכאב והאי נוחות אמורה כאמור לעבור לאחר מספר ימים – במידה ועדיין קיימת תחושת כאב חזקה או חדה כשבוע או שבועיים לאחר הטיפול שורש, הדבר יכול להצביע על כך שעדיין קיים זיהום בשורש השן ויש לחזור אל רופא השיניים לבדיקה ולקבלת טיפול רפואי מתאים. טיפול שורש שלא צלח יכול להיות תוצאה של סדקים או נזקים בשיניים שלא אובחנו בזמן הטיפול או שהניקוי שבוצע בשורש השן לא היה יסודי ונותרו חלקים נגועים שגרמו להתפתחות דלקת וזיהום. רופא השיניים יבצע בדיקה נוספת של האזור וינסה להציל את השן על ידי טיפול שורש חוזר. ישנם מקרים בהם לא ניתן להציל את השן ורופא השיניים ייאלץ לבצע עקירה של השן ולבצע השתלה של שתל דנטלי. רופא השיניים יבחר באפשרות זו רק לאחר שכל שאר האפשרויות מוצו וזאת על מנת להימנע מאובדן של שן שלא לצורך.

כאב כתוצאה מזיהום – טיפול שורש חוזר

מטופלים רבים חוששים לעבור טיפול שורש אך מוכנים לחוות את תחושת הכאב וההחלמה מתוך הבנה שרופא השיניים יבצע הסרה יסודית של הזיהום שהתפתח בשורש השן. אך טיפול שורש לא פוטר את המטופל משמירה על היגיינה דנטלית וכמו כל שן אחרת, גם בשן טופלה בעבר יכול להתפתח זיהום מחדש – עששת. כאבים כתוצאה מזיהום חוזר מצריכים הגעה אל מרפאת השיניים. במידה ואכן ישנה עששת בשן שהתפשטה לשורשים, רופא השיניים יבצע ניקוי וחיטוי של תעלות השורש מחדש ויוודא שכל האזור נקי מזיהום ודלקת. פעולה זו חייבת להתבצע על ידי רופא שיניים מומחה שיידע כיצד להגיע אל אותם מעברים סבוכים וצרים שלעיתים הגישה אליהם היא מאוד מורכבת. לאחר שהרופא יסיים לבצע את טיפול השורש הוא יבצע איטום מחדש של אזור הגישה בו הוא השתמש על מנת לבצע את ההליך. סדקים או מרווחים באיטום יוצרים פתח לחיידקים להיכנס אל תוך השן ולכן הרופא חייב לבצע את פעולת האיטום באופן יסודי תוך שימוש בחומרי איטום איכותיים. סתימות או כתרים אשר משמשים לסגירת החלק החיצוני של השן אמורים לעמוד בלחץ אך השחיקה שלהם עם הזמן עלולה לגרום לכניסת חיידקים באזור וזיהום עלול להתפתח. הגעה לביקורת קבועה וניקוי אצל רופא השיניים תמנע את האפשרות הזו.

שמירה על היגיינה

הקפדה על היגיינת הפה יכולה לסייע רבות בהקלה על כאבים כתוצאה מטיפול שורש וגם תאפשר לכתר שהולבש על השן להחזיק למשך זמן רב יותר ולהגן על שאר השיניים בפה מעששת. שמירה על היגיינה דנטלית כוללת:

  • הימנעות ממאכלים קשים מדי במיוחד בתקופה הראשונה שלאחר טיפול השורש.
  • חשוב להקפיד על צחצוח השיניים פעמיים ביום תוך ששמים דגש על הזזת מברשת השיניים בתנועות סיבוב עדינות על מנת לנקות באופן יסודי אך לא לפגוע בשיניים.
  • מומלץ לשים לב לצחצח ביסודיות במיוחד סביב השן בה נעשה טיפול שורש.
  • יש לעשות שימוש בחוט דנטאלי פעם ביום על מנת למנוע הצטברות של חיידקים
  • יש להפחית את כמות המזון והשתייה שעשירים בסוכר.

כאמור, הדבר החשוב ביותר הוא לקבוע פגישת ניקוי שיניים על ידי שיננית אחת לכחצי שנה על מנת להימנע מהתפתחות זיהום ולשמור על בריאות השיניים.