כאבים בשיני בינה

שיני בינה הן שיניים שבוקעות מתוך החניכיים בחלק האחורי של הפה ויכולות לגרום לתחושת כאב. ישנן דרכים להקל על התסמינים של יציאת שיני בינה אך לעתים הפתרון היחיד הוא לבצע עקירה. מספר השיניים שיכולות לבקוע הוא ארבעה שיני בינה אך אצל חלק מהמטופלים בוקעת רק שן אחת או שתיים ולעתים בכלל לא. כאבים בשיני בינה יכולים לחלוף מעצמם אך במידה ולא יש לנסות להקל עליהם באמצעות תרופות ביתיות או לפנות לטיפול רפואי במידת הצורך.

מה גורם לכאבים בשיני בינה?

שיני בינה יוצאות החוצה מתוך החניכיים כאשר המטופל הוא לרוב בגילאי העשרים המוקדמות שלו. תחושת הכאב נוצרת כאשר השם דוחפת את עצמה החוצה דרך החניכיים – בדרך כלל אין מספיק מרווח לשן כיוון שמועד בקיעת שיני בינה הוא לאחר התפתחות של כל השיניים הבוגרות. המחסור במקום יכול לגרום לשן הבינה לצמוח בזווית עקומה ואף לפגוע באופן חלקי. מצב זה מתואר כשיני בינה כלואות אשר גורם לחניכיים להיות במצב פגיע. כתוצאה מכך שאריות של מזון עלולות להצטבר בתוך החניכיים ולגרום להתפתחות של זיהום, ציסטה, מחלת חניכיים והצטברות של חיידקים.

כאבים בשיני בינה – דרכי טיפול בבית

על מנת להקל על כאבים בשיני בינה נטען להניח קומפרסים קרים על הלסת – פעולה זו תסייע גם בהפחתה של הדלקת שנוצרה במקום. קומפרסים קרים יש להניח על הלסת למשך כרבע שעה, להסיר אותה למשך רבע שעה ולחזור על הפעולה עד אשר תחושת הכאב פוחתת. דרך נוספת להקל על הכאבים בשיני בינה היא שטיפה במי מלח על מנת לחטא את אזור החניכיים והפה. מי מלח מסייעים בהפחתה של חיידקים שהצטברו בחניכיים סביב ששיני הבינה, גורמים לזיהום ולתחושת הכאב. יש להעמיס מספר כפיות של מלח בתוך מים ולאחר שהם מתקררים, להשתמש בהם על מנת לשטוף את הפה. יש לחזור על הפעולה מספר פעמים ביום עד אשר מתחילים לחוש הקלה בתחושת הכאב.

טיפולים אלטרנטיביים ומשככי כאבים

בתחושה של כאבים בשיני בינה ניתן לטפל גם באמצעות טיפולים אלטרנטיביים כמו דיקור סיני שכולל החדרת מחטים דקות לגוף. טיפולים אלה מסייעים בהקלה על תחושת כאב בגוף ובאזור הפה והחניכיים בפרט. קיימת אפשרות גם של מריחת ג׳ל דנטלי מיוחד שמקהה את התחושה בחניכיים ולכן מפחית את תחושת הכאב. ניתן לרכוש את הג׳ל ללא מרשם של רופא ולמרוח אותו ישירות על החניכיים באזור שמהווה מוקד של הכאב. לפני השימוש חשוב לוודא שהמטופל אינו רגיש לחומרים הפעילים בתוך הג'ל ויש להקפיד על שימוש בג'ל בהתאם להוראות שכלולות בתוך המוצר. מטופלים שחווים תחושת כאב בעוצמה מאוד גבוהה יכולים גם ליטול משככי כאבים ללא מרשם שיכולים אף לסייע בהפחתה של הדלקת. יש להקפיד ליטול משככי כאבים על פי המינון המומלץ ולא לחרוג ממנו ובמידה ותחושת הכאב איננה פוחתת יש להתייעץ עם רופא שיניים ולהגיע לביקור במרפאה על מנת לקבל טיפול מתאים.

עקירת שן בינה

כאשר השימוש בתרופות ביתיות ומשככי כאבים אינם מסייעים בהקלה על כאבים בשיני בינה ייתכן שהפתרון היחיד יהיה לבצע עקירה של שן בינה. הליך זה כולל הזרקה של חומר הרדמה מקומי לחניכיים על מנת להקהות את התחושה ולמנוע תחושת כאב ואי נוחות בעת ביצוע ההליך. הרופא יפעיל לחץ על שן הבינה על מנת לשחרר אותה מהחניכיים ואף יבצע חתכים זעירים מסביב לשן על מנת להוציא אותה. במקרים מסוימים כאשר לא ניתן יהיה להוציא את השן בחתיכה אחת, הרופא יבצע חיתוך של השן לחתיכות קטנות ויסיר כל אחת מהן בנפרד. משך זמן הטיפול תלוי במורכבות המצב וזמן ההחלמה עד להיעלמות של תחושת הכאב לחלוטין נמשכת לרוב עד שלושה ימים.