חידוש טיפול שורש

טיפול שורש הוא מהנפוצים ברפואת השיניים, לרוב הטיפול נעשה בהצלחה והשן תשוחזר לעוד שנים רבות ללא התערבות נוספת. הצורך בחידוש טיפול שורש מתגלה בדרך כלל כאשר לאחר הטיפול הראשוני מופיע כאב, נפיחות, חוסר נוחות באכילה וכד'. הסימנים יכולים להופיע סמוך לביצוע הטיפול המקורי או חודשים רבים אחריו.

מתי צריך לעשות חידוש לטיפול שורש?

לאחר ביצוע בדיקה ואבחון קפדניים, רופא השיניים ימליץ על טיפול חוזר במקרים הבאים:

  • דלקת בקצה שורש השן – ניתן לראות בצילום הדמיה ולרוב המטופל ירגיש כאב בלעיסה או במגע.
  • טיפול ראשוני לקוי – כאשר בצילומי ההדמיה נראה כי הטיפול המקורי נעשה לא כראוי, למשל לא אטום או קצר, גם אם לא מופיע כאב.
  • טיפול שורש שלא הסתיים – במקרים בהם הטיפול הראשוני לא הסתיים, הושאר זמן רב ללא כתר או שחדרה אליו דלקת.
  • כישלון המבנה או הכתר – כאשר מתפתחת עששת בין הכתר לשן, כאשר המבנה דולף וכדומה.

איך עושים חידוש טיפול שורש?

טיפול שורש חוזר הוא פרוצדורה מורכבת, נדרש ידע וניסיון רב מצדו של רופא השיניים כדי לבצע אותה נכון. אך עבור המטופל, מדובר בטיפול שיניים סטנדרטי למדי שנעשה כמובן בשכיבה על כיסא הטיפולים ובהרדמה מקומית. במהלך הטיפול רופא השיניים יפתח גישה אל תעלות השורש דרך כותרת השן על ידי הסרת הכתר. באמצעות מכשור רוטט ייעודי הוא יסלק את הגוטה, חומר המילוי מן הטיפול הראשוני, ירחיב את תעלות השורש, ינקה ויחטא אותן מן הדלקת שנוצרה. לבסוף, אוטמים מחדש את תעלות השורש וכותרת השן משוחזרת על ידי מבנה וכתר חדשים. במרבית המקרים, ידרשו מספר פגישות לסיום ההליך בהצלחה. על מנת לוודא שהשן אכן בריאה, נהוג להמתין מספר חודשים עם מבנה קבוע וכתר זמני כדי לאפשר לבדוק את תוצאות הטיפול טרם הנחת כתר קבוע.

אפיסקטומי

דרך נוספת לקבל גישה אל שורשי השן היא מכיוון החניכיים. מדובר על ניתוח הנעשה על ידי כירורג דנטלי בו הוא מגיע אל תעלות השן והשורשים לא דרך הכותרת, אלא על ידי יצירת גישה מהצד. היתרון הוא שאין צורך בהסרת המבנה והכתר הקיימים. יש לציין כי גישה זו אינה מתאימה לכל מטופל והיא תומלץ רק במקרים רלוונטיים.

מהם סיכויי ההצלחה של טיפול שורש חוזר?

מטבעו, חידוש טיפול שורש הוא הליך מורכב שכן מדובר על שן שעברה כבר טיפול אחד, ככל הנראה כושל (אחרת לא היה צורך בנוסף), השן אינה במצב אופטימלי לריפוי והצלחת ההליך תלויה הן בסבלנות המטופל והן בכישוריו של רופא השיניים. עבור מטופלים להם הומלץ על טיפול חוזר חשוב להבין שאין דרך להבטיח 100% הצלחה אך הסיכויים טובים בידיו של הרופא הנכון.

איך ניתן להגביר את סיכויי ההצלחה של טיפול שורש חוזר?

ראשית, יש להבין כי הטיפול יקח זמן, כי יהיו מספר פגישות שאין לפספס או לדחות וכמובן – יש לתמוך במערכות הגוף לריפוי אופטימאלי. חשוב מאוד לא לצרוך מוצרי טבק (גם לא סיגריות אלקטרוניות) מכל סוג במהלך תקופת טיפול השורש החוזר, לשמור על בריאות כללית טובה ככל האפשר והיגיינה דנטלית נאותה לפי הוראות הרופא. אם הרופא רשם תרופות בבליעה או הליכים נוספים יש לעמוד בהוראותיו במדויק. שנית, בחירת מומחה לביצוע טיפול שורש חשובה גם היא. לא כל רופא שיניים מחזיק בניסיון הדרוש לאבחון הצורך בטיפול שורש חוזר ובטח שלא בביצוע נכון. יש לבחור רופא שיניים בעל ניסיון רב או מומחה בטיפולי שורש.