העמסה מיידית בשתלים

פרוצדורה סטנדרטית של שתלים דנטליים מצריכה מהמטופל להמתין תקופה שבין שלושה לשישה חודשים עד אשר השתלים משתלבים באופן טבעי עם העצם שמסביבם ורק אז ניתן להרכיב את הכתרים. עבור מטופלים שמעוניינים להימנע מתקופת ההמתנה, קיימת האפשרות של העמסה מיידית בשתלים. פתרון זה אינו מתאים עבור כל מטופל ויש לעבור בדיקה יסודית במרפאת השיניים על מנת שניתן יהיה להתאים למטופל את הטיפול המתאים שיביא לתוצאות הטובות ביותר.

 מהי העמסה מיידית בשתלים?

באמצעות העמסה מיידית בשתלים, ניתן ליצור מראה אסתטי של השיניים ולהשיב למטופל את התפקוד שלהן בהליך שנמשך כארבע שעות. ההליך מבוצע תחת הרדמה שניתנת למטופל דרך הוריד והיא מאפשרת לו להיות נינוח ורגוע. הליך העמסה מיידית בשתלים מתחיל בעקירה של השיניים ועיצוב מחדש של העצם שנותרת בחניכיים. הסיבה לכך היא שיש ליצור משטח אחיד עליו יהיה ניתן למקם את השתלים אשר מורכבים על עצם הלסת ומשמשים כבסיס לכתר הדנטלי הזמני. בשלב האחרון של ההליך, מבצעים הרכבה של הכתרים ומוודאים שהם יושבים במיקום הנכון – מדובר בכתרים זמניים למשך כשלושה חודשים שלאחריהם יורכבו הכתרים הקבועים.

מי מועמד מתאים לטיפול מסוג זה?

העמסה מיידית בשתלים הוא הליך שמתאים למטופלים שעומדים בתנאים מסוימים שהכרחיים להצלחת הטיפול. מטופלים צריכים להיות במצב בריאותי תקין, מטופלים שמקפידים על שגרה טובה של טיפוח היגיינת השיניים, בעלי עצם הלסת בכמות מספיקה, שאין בעברם היסטוריה של מחלות בחניכיים ובעצם ואין להם נטייה לחרוק שיניים. רופא שמכיר את הטכניקה ובעל ניסיון, יידע כיצד לבצע את ההליך תוך גרימת נזק מינימאלי לרקמות בפה ויהיה עליו לוודא שהשטח עליו מניחים את השתל יכול לתמוך בו.

יתרונות להעמסה מיידית בשתלים

להעמסה מיידית בשתלים, המשטח של השתלים ממוקם בזמן התהליך ולכן אין צורך בהגעה נוספת אל מרפאת השיניים – יתרון מהותי שחוסך זמן, כאב וסבל למטופל ולרופא השיניים. ברוב המקרים, המטופל גם אינו נדרש ללכת עם כתרים זמניים במהלך תהליך הריפוי עד אשר מורכבים הכתרים הקבועים. תהליך ההשתקמות של הרקמה הרכה בפה לעיתים גם יוצר עומס על השתלים ויכול לגרום לאובדן עצם – דבר שלא יכול לקרות כאשר המטופל עבר העמסה מיידית בשתלים. ההחלמה של הרקמות היא הכרחית, במיוחד כאשר מדובר באזור בולט וכאשר מבצעים את ההשתלה בשני שלבים, קיים סיכוי לסיכון והצטמקות של הרקמות הרכות.

חסרונות של העמסה מיידית בשתלים

החיסרון העיקרי בתהליך העמסה מיידית בשתלים הוא הסיכוי לאובדן עצם וכשלים בשתל. הכשל יכול להיות תוצאה של עומס יתר שנוצר בעקבות אובדן העצם ולגרום לחוסר יכולת של העצם להתחדש גם לאחר שמבצעים הסרה של השתל – כתוצאה מכך, המטופל עלול להזדקק להשתלת עצם. פעולת הוצאת השתל מתבצעת באופן שמקטין את הסיכוי לזיהום תוך שיפור קו החתך אך יכולה להוביל לאובדן העצם. הליך העמסת מיידית בשתלים אינו מתאים לכל מטופל ולפני שבוחרים באופי הטיפול יש לבחון היטב את התועלת מול הסיכונים הקיימים. מטופל בעל לסת תחתונה שמלאה בשיניים שעליהן מורכבות כתרים שכבר נתמכים על ידי שתלים נחשבת למשל למצב עם סיכון יחסית נמוך. במקרים שבהם צריכים לבצע את ההשתלה בשן אחת אחורית, הסיכון לאי הצלחה של התהליך הוא גבוה כיוון שאורך השתל אינו מאפשר חיבור לעצם. במקרים שבהם עולה הצורך בהחלפה של שן בודדת שלא נמצאת במיקום מאוד גלוי ולא קיים שיקול אסתטי שיש לקחת בחשבון, רופא השיניים כנראה לא ימליץ על העמסה מיידית בשתלים אלא על הליך השתלה סטנדרטי.