הנחיות לאחר עקירת שן

עקירה של שן היא המוצא האחרון של רופא השיניים, המטרה היא תמיד לנסות ולשמר את השיניים הטבעיות שלנו, לרפא אותן ולתחזק אותן. אך במקרים בהם אין מנוס מכך, הרופא ימליץ על עקירה. בדרך כלל מדובר על פרוצדורה די פשוטה שבה הרופא סך הכל אוחז בשן בחוזקה עם צבת ומושך אותה החוצה ממקומה, כל ההליך כולו נמשך כרבע שעה. למרות שעקירת שן היא הליך פשוט בדרך כלל, ישנן הוראות ספציפיות שעל כל מטופל למלא אחרי העקירה כדי להבטיח החלמה מהירה וטובה.

האם יש תופעות לוואי לעקירת שן? איך ארגיש אחרי העקירה?

עקירות שיניים מבוצעת תחת הרדמה מקומית כך שבמהלך הפרוצדורה המטופל לא מרגיש דבר למעט תחושת משיכה קלה בזמן הוצאת השן ממקומה. מיד אחרי העקירה ולמספר שעות, חומרי ההרדמה עדיין משפיעים ועשויים לגרום לתופעות לוואי כמו חוסר תחושה בפנים, ריור קל, דיבור משובש וכדומה. אלו יחלפו מעצמן כאשר חומרי ההרדמה יתפוגגו.
בחלוף השפעתם של חומרי ההרדמה, תופעות הלוואי הצפויות אחרי עקירת שן הן:
• אי נוחות וכאב – מומלץ מאוד לקחת משככי כאבים לפי המלצת והוראות הרופא.
• נפיחות – תופיע לאט לאט במהלך 24 השעות הראשונות וצפויה לעבור ללא כל התערבות אחרי כשלושה ימים. כדי להקל אפשר ומומלץ לעשות קומפרסים קרים לכ-15 דקות לסירוגין.
• לעיתים, לאחר עקירת שן אחורית ישנו קושי בפתיחת הפה למשל יום-יומיים.
כל התופעות הנ"ל טבעיות לחלוטין והן חלק ממנגנון הריפוי הטבעי של גופנו, הן יחלפו גם ללא כל טיפול והתערבות לאחר כשלושה ימים עד שבוע. מרבית המטופלים שעוברים עקירת שן חוזרים לשגרת יומם לאחר שלושה ימים.

כל ההנחיות לאחר עקירת שן

לאחר עקירת שן, רופא השיניים מספק הוראות והנחיות מלאות להתנהלות נכונה בשעות בימים לאחר ההליך. חשוב מאוד להקפיד על הוראותיו של הרופא כדי להבטיח ריפוי מהיר של אזור העקירה ולהימנע מסיבוכים.

הנחיות כלליות

מומלץ שלא לנהוג חזרה לביתכם בכוחות עצמכם, אין לנסוע בתחבורה ציבורית וכדאי לארגן מראש מלווה שיקח אתכם חזרה הביתה. כדי לאפשר מנוחה והחלמה מומלץ לקחת חופש מן העבודה וממטלות הבית ליומיים-שלושה, לנוח ככל האפשר ולאפשר לגוף להחלים בקצב שלו.

מיד אחרי העקירה ובשעות הראשונות

• הרופא יספק תחבושת רכה, יש ללחוץ אותה על אזור העקירה עד 20 ד' אחרי ההליך. המטרה היא לעודד קרישה והפסקת הדימום.
• אין לאכול או לשתות שעתיים לאחר העקירה. אם תרצו לקחת כדור ניתן לעשות זאת עם כמות מאוד קטנה של מים בטמפרטורת החדר ובזהירות. יש להטות את הראש לכיוון הנגדי לאזור העקירה ולנסות להימנע מהרטבת המקום.
• ביום העקירה ועד לבוקר שאחרי אין לשטוף את האזור כלל, לא עם מי מלח ולא עם שטיפת פה מכל סוג.
• מומלץ להגיע הביתה, לקחת משכך כאבים ולנסות לישון או לכל הפחות לנוח.

ב-24 השעות הראשונות

• אין לירוק, יריקה עלולה לשחרר את קריש הדם באזור העקירה. יש לבלוע רוק בעדינות או לנגב אותו בעזרת מטלית רכה.
• אין לצרוך מזונות חמים או קשים כולל שתייה חמה. אפשר לאכול מזונות קרים ורכים כמו פירה בטמפרטורת החדר, יוגורטים, מחית פרי או גלידה רכה.
• אין לעשות פעולת יניקה כולל שימוש בקשית.
• אין לשתות אלכוהול או לצרוך חומרים תרופתיים מכל סוג. מי שלוקח תרופות באופן קבוע חייב להודיע לרופא השיניים טרם העקירה כדי לוודא שאלו מותרות.
• על מנת לחטא את אזור העקירה, למחרת ההליך יש לשטוף את הפה עם שטיפה ייעודית שתומלץ על ידי הרופא. לאחר השטיפה אין לשתות מים, לשטוף את הפה או לאכול במשך 30 דקות.
• פעילות גופנית אינה מותרת, כולל מאמץ פיזי קל כמו הרמת ילד קטן למשל או שקית מצרכים כבדה. באופן כללי מומלץ לנוח ולא להתאמץ בכלל.

לאחר 24 שעות ועד שבוע

• בתום 24 השעות הראשונות לאחר העקירה אפשר לצחצח את השיניים כרגיל אך יש להימנע מצחצוח ישיר של מקום העקירה למשל 5 ימים.
• כל עוד מופיעה נפיחות מומלץ להמשיך עם קומפרסים קרים לכ-15 ד' לסירוגין.
• יש להימנע מחשיפה ממושכת לשמש.
• יש להמשיך ולהימנע ממזון חם או קשה עד לריפוי מלא של הפצע שנוצר באזור העקירה. ככל שהזמן עובר הלעיסה תהיה קלה יותר אך עדיין אין ללעוס מזונות קשים בצד של העקירה גם אם אין כאבים או נפיחות.
• יש להגיע לביקורת לאחר שבוע.

האם מותר לאכול אחרי העקירה?

בשעתיים לאחר העקירה אין לאכול או לשתות כלל, מומלץ להימנע לחלוטין מחשש לפגיעה בהיווצרותו של קריש דם באזור העקירה. במידה וקריש הדם לא ייצר כראוי או יזוז ממקומו ישנו חשש להתפתחות "מכתשית יבשה". מדובר על מצב כואב מאוד למשך מספר שבועות ובהחלט מומלץ לעשות כל שניתן כדי למנוע אותו. אם אין ברירה (למשל חולי סוכרת או לשם נטילת כדור) יש לקחת כמות קטנה מאוד של מים פושרים או מעט מיץ פירות בטמפרטורת החדר, בלגימות קטנות ותוך הטיית הראש לצד הנגדי לעקירה.

לאחר שעתיים אפשר לאכול אוכל פושר, רך וכזה שלא דורש לעיסה כלל כמו יוגורט, פירה פושר וכדומה. הפצע אמור להתרפא לאחר כשבוע, בזמן זה אין ללעוס באזור העקירה כלל ובאופן כללי יש להימנע ממזונות חמים או קשים.

האם מותר לחזור לעשן אחרי עקירת שן?

מבלי לתת דעה לגבי הסכנות הכלליות בעישון מוצרי טבק, לגבי הליכים דנטליים בכלל ועקירת שן בפרט ההנחיה היא חד משמעית – יש להפסיק כשבועיים לפני העקירה ולא לחזור לעשן שבועיים לאחר העקירה. הסיבה לכך כפולה – ראשית, עישון על בסיס קבוע גורם לתגובת החלמה איטית בגוף האדם ומשבש את מנגנון הריפוי הטבעי. שנית, החום הנוצר בחלל הפה בזמן העישון עשוי לגרום לקושי בהיווצרותו של קריש דם במכתשית העקירה ולגרום לתופעת "המכתשית היבשה".