דלקת חניכיים חריפה

השיניים שלנו הן חלק ממערכת הלסת-שן-חניכיים, כל חלק בה קשור האחד בשני ובריאותן של השיניים תלויה בבריאות הכללית של כל הרכיבים בה. לחניכיים תפקיד מרכזי בבריאות השיניים – הן הרקמה המקשת בין הלסת לשן, הן קו ההגנה הראשון מפני מחלות וחיידקים והן עוטפות את בסיס השן ומגינות עליה מחשיפה לחלל הפה, למזונות ואפילו לאוויר. אך מה קורה כאשר מזניחים את בריאות החניכיים? מה היא דלקת חניכיים חריפה? מהם התסמינים שלה וכיצד מטפלים בה?

מהי דלקת חניכיים חריפה?

דלקת חניכיים – ג'נג'יוויטס, הוא מצב בו חיידקים בחלל הפה תוקפים את רקמת החניכיים הרכה. בדרך כלל, בשלב הראשון שלה אין כל סימן ואין תסמינים וניתן לגלות אותה רק בביקור אצל השיננית או רופא השיניים. מרבית האנשים יסבלו מדלקת חניכיים קלה בשלב כלשהו בחייהם ובעיקר בגילאים מתקדמים. הצרה עם דלקות חניכיים היא שהן נוטות להחמיר ללא טיפול. דלקת קלה, תהפוך תחילה למטרד (רגישות בשיניים, חוסר נוחות באכילה וכד') ולאחר מכן לבעיה של ממש (פירוט על התסמינים של דלקת חריפה בהמשך). כאשר הדלקת מגיעה לעומק החניכיים ונוצרים כיסים של 3 מ"מ לפחות היא מוגדרת כחריפה ודורשת התייחסות וטיפול מתאימים.

איך מתפתחת דלקת חניכיים? מתי היא הופכת מדלקת פשוטה לחריפה?

דלקת חניכיים מתחילה בהצטברות של רובד חיידקי ואבנית בקו החניכיים. החיידקים תוקפים את הרקמות הרכות של החניכיים ולאט לאט עושים את דרכם עמוק ועמוק יותר לכיוון בסיס השן. התוצאה היא כיסי דלקת ונזק לחניכיים. דלקת חניכיים לא נוטה להשתפר מעצמה, אם מזניחים את הטיפול בה היא עלולה לגרום לנזק ללסת ולשיניים ובשלבים מתקדמים לגרום לנשירת שיניים. בנוסף, לדלקות חניכיים נטייה להתפשט לאזורים סמוכים, במקרים קיצוניים דלקת יכולה להגיע אפילו לעצם הלסת ולגרום להרס רקמות נרחב הדורש שיקום.

מה התסמינים של דלקת חניכיים חריפה?

התסמינים של דלקת חניכיים חריפה כוללים:

  • חניכיים נפוחות
  • כאב ורגישות באכילה ושתיה
  • רגישות לחום/קור
  • חניכיים נפוחות
  • דימום בזמן צחצוח שיניים
  • ריח רע מהפה וטעם רע
  • שיניים שנעות ויוצרות רווחים חדשים
  • שיניים מתנדנדות

איך מטפלים בדלקת חניכיים חריפה?

הטיפול בדלקת חניכיים יכול להיעשות על ידי שיננית או רופא שיניים כללי. בדרך כלל די בניקוי שיניים יסודי ושינויים בשגרת ההיגיינה הדנטלית כדי למגר את הדלקת. אך כשמדובר בשלבים מתקדמים של דלקות חניכיים ובמיוחד כאשר הדלקת ה"פשוטה" הופכת לדלקת חריפה רצוי שהטיפול יעשה על ידי מומחה חניכיים – פריודונט. בהתאם לחומרת הדלקת הרופא יציע פתרונות כגון:

  • הקצעת שורשים: ניקוי יסודי וחיטוי מלא של אבנית וכיסי חניכיים הנוצרים בין רקמת החניכיים לשן. את התהליך עושים במספר פגישות כשבכל פגישה הרופא מתמקד בחלק אחר של קשת השיניים. כל פגישה נמשכת כ-45 דקות עד שעה, בדרך כלל מקובל לעשות 4 פגישות. לאחר סדרת הטיפולים, ממתינים כ-6 שבועות במהלכם על המטופל לשמור על הנחיות הרופא כולל צחצוח שיניים מוקפד לפי הוראותיו. לאחר תקופת ההחלמה רופא השיניים יעריך את הצלחת הטיפול וימליץ או על ביקורים סדירים אצל השיננית או במידה והטיפול לא הצליח על פתרונות מתקדמים יותר.
  • ניתוחי חניכיים – במידה והגישה השמרנית לא הצליחה למגר את הדלקת ושינו חשש לבריאות השיניים הרופא יכול להמליץ על ניתוח חניכיים. בהתאם למצבו של המטופל הניתוח יכול לכלול רק הסרה של הרקמות המודלקות בעומק החניכיים (באזור בו לא להגיע ללא אמצעים כירורגיים) או בנוסף גם השתלת חניכיים או שיקום עצם.

האם ניתן למנוע דלקות חניכיים?

קשה למנוע לחלוטין את הופעתה של דלקת חניכיים, מרבית האנשים יסבלו מדלקת חניכיים בשלב כלשהו במהלך חייהם. כשמדובר על דלקת חניכיים קלה, לרוב ביקורים סדירים אצל השיננית יספיקו כדי לטפל בה ושמירה על היגיינה נאותה בהחלט תעזור למנוע את הישנותה של הדלקת. למרות שקשה מאוד למנוע אותה לחלוטין, בהחלט ניתן למזער את הסיכוי לדלקות חניכיים ולהאט ואף לעצור את התפתחותה של דלקת חריפה. הדרך הטובה ביותר היא שמירה על בריאות השיניים וחלל הפה על ידי צחצוח שיניים פעמיים ביום לפחות, שימוש בחוט דנטלי והימנעות ממזונות עתירי סוכר ופחמימות. כמו כן, מומלץ לשתות מים בכמות נאותה ולהימנע מעישון מוצרי טבק. בנוסף, הגעה לשיננית אחת לחצי שנה יכולה לעזור למנוע את מרבית הדלקות ובדיקה שנתית במרפאת השיניים על ידי הרופא בהחלט תתרום לאבחון דלקת בזמן וקבלת טיפול מתאים לפני שהיא מחריפה ודורשת טיפולים מורכבים.

האם חייבים להגיע אל מומחה חניכיים?

כשמדובר על דלקת חניכיים חריפה ההמלצה היא להגיע אל מומחה חניכיים, במיוחד אם מדובר במקרה בו נעשו טיפולים בעבר שלא צלחו. רופא שיניים מנוסה יכול בהחלט לעשות הקצעת שורשים אך מומחה חניכיים מחזיק בידע וניסיון רב יותר באבחון, טיפול בבעיות מורכבות ושיקום החניכיים. כאשר אין מנוס מלעבור ניתוח חניכיים, מכיוון שמדובר על טיפולים הכוללים אי נוחות והחלמה (ככל ניתוח) מומלץ להגיע אל מומחה שיוכל לבצע את ההליך נכון בפעם הראשונה, עם תוצאות טובות ובעין ויד מנוסה ומקצועית.